Ralf Krueger [LANXESS]: Plan działania na trudne czasy
– Nasz plan działania „FORWARD!” ma na celu ustabilizowanie naszych zysków w 2023 r., trwałe obniżenie bazy kosztowej od 2024 r. oraz udoskonalenie struktur i procesów. Plan ten da nam przewagę, gdy gospodarka ponownie się ożywi – mówi Ralf Krueger, LANXESS Regional Head EMEA.
Aleksandra Grądzka-Walasz: Rok 2023 był trudny dla branży chemicznej.
Ralf Krueger: Niestety także dla koncernu LANXESS. Popyt spadł do historycznie niskich poziomów w wielu branżach naszych klientów. Początek czwartego kwartału był jeszcze słabszy niż oczekiwano i jak dotąd nie widzimy żadnych oznak poprawy. Ponadto w ostatnich miesiącach wielu klientów wycofywało zapasy. Chociaż efekt ten zanika w wielu branżach, w agrochemicznej dopiero się zaczyna.
W LANXESS podejmują państwo jednak środki zaradcze.
Nasz plan działania „FORWARD!” ma na celu ustabilizowanie naszych zysków w 2023 r., trwałe obniżenie bazy kosztowej od 2024 r. oraz udoskonalenie struktur i procesów. Plan ten da nam przewagę, gdy gospodarka ponownie się ożywi.
Powołując spółkę Envalior, LANXESS pozbawił się sporego biznesu w postaci wysokowydajnych tworzyw sztucznych. Na czym teraz firma opiera swój główny profil biznesowy?
W kwietniu LANXESS i Advent utworzyły spółkę joint venture w celu przejęcia DSM Engineering Materials i połączenia jej z LANXESS High-Performance Materials. Envalior jest obecnie wiodącą globalną firmą zajmującą się materiałami inżynieryjnymi.
Wraz z utworzeniem Envalior, LANXESS kontynuuje koncentrację na specjalistycznych chemikaliach, dzięki czemu jest jeszcze bardziej stabilny i mniej zależny od cyklicznych wahań. Rzeczywiście, jeszcze bardziej zmniejszyliśmy naszą ekspozycję na wysoce cykliczny przemysł motoryzacyjny.
Jednocześnie nasze przejęcia działalności w zakresie kontroli mikrobiologicznej amerykańskiej firmy IFF i amerykańskiej firmy Emerald Kalama Chemical zaowocowały bardzo zrównoważoną mieszanką branż klientów dla LANXESS, takich jak żywienie, zdrowie i towary konsumpcyjne, rolnictwo i zdrowie zwierząt, energia i zasoby naturalne, mobilność, budownictwo i oczywiście sam przemysł chemiczny.
Koncentrujecie się również na zrównoważonym rozwoju i zrównoważonych produktach.
W tym roku ogłosiliśmy wprowadzenie zielonych alternatyw dla wszystkich aromatów i substancji zapachowych, konserwantów i produktów żywienia zwierząt do końca 2023 roku. Ale istnieje również wiele zielonych alternatyw w innych obszarach. Sprzedajemy je z naszą własną etykietą Scopeblue.
Mówimy o zielonych alternatywach, a co z neutralnością klimatyczną do 2040 roku? Jakie tutaj kroki podejmuje LANXESS?
Jeśli chodzi o ochronę klimatu, LANXESS wyznaczył cele dla emisji z zakresu 1, 2 i 3, które są zgodne z porozumieniem klimatycznym z Paryża i zostały zatwierdzone przez renomowaną inicjatywę Science Based Targets. W odniesieniu do bezpośrednich emisji w produkcji i zakupionej energii, LANXESS postawił sobie za cel osiągnięcie neutralności klimatycznej do 2040 roku. Podejmujemy wiele kroków, aby osiągnąć ten cel. Przykład – jesteśmy w trakcie przekształcania wszystkich naszych zakładów w Indiach w neutralne dla klimatu. Innym przykładem jest nasza umowa z firmą energetyczną ENGIE na łącznie 1400 GWh energii elektrycznej dla zakładów w Niemczech i Belgii. Ponad połowa z nich zostanie pokryta zieloną energią elektryczną.
W przypadku Zakresu 3, naszych łańcuchów wartości wyższego i niższego szczebla, planujemy osiągnąć neutralność klimatyczną do 2050 roku. Obejmuje to emisje pośrednie, głównie z zakupionych surowców, ale także z logistyki i produktów końcowych. Pozyskiwanie surowców jest główną dźwignią. Na przykład współpracujemy z Covestro, aby uczynić energochłonną produkcję podstawowych chemikaliów bardziej przyjazną dla klimatu. LANXESS kupuje chlor, sodę kaustyczną i wodór w zakładach Covestro w Leverkusen i Krefeld-Uerdingen posiadających certyfikat ISCC PLUS.
Wspomniał pan o logistyce. W jednym z komunikatów czytamy: „LANXESS realizuje również plany ">>zielonej<< logistyki”. Na czym to dokładnie polega?
Chodzi o dostosowanie naszego procesu decyzyjnego przy wyborze środków transportu. Emisja CO2 jest znacznie ważniejszym czynnikiem niż wcześniej. Ulepszone planowanie logistyczne ma również na celu zwiększenie wykorzystania aktywów transportowych, optymalizację środków transportu towarowego i zmniejszenie zapotrzebowania na transport towarowy.
Jaki będzie przyszły rok dla spółki?
W tej chwili nie widzimy poprawy popytu i nie chcę spekulować na temat zmian w tym zakresie. Dopóki mamy do czynienia z taką sytuacją gospodarczą, będziemy utrzymywać ścisłą dyscyplinę kosztową. Nie zmienia to jednak naszych planów odnośnie postępów w osiąganiu neutralności klimatycznej.
k
Rozmawiała Aleksandra Grądzka-Walasz, redaktor czasopisma Kierunek CHEMIA i portalu kierunekchemia.pl
Komentarze