Budowa masowego frontu kolejowego w Bazie Paliw PERN
PERN i Colas Rail Polska podpisały umowę na budowę masowego frontu kolejowego w Bazie Paliw PERN w Nowej Wsi Wielkiej. Dzięki temu dwukrotnie zwiększona zostanie możliwość przyjęcia produktów ropopochodnych drogą kolejową, co pozwoli zaspokoić rosnący popyt klientów PERN na tego typu usługi.
![Budowa masowego frontu kolejowego w Bazie Paliw PERN Budowa masowego frontu kolejowego w Bazie Paliw PERN](Resources/ar/105501/105590/1721192875885a94.jpg)
Inwestycja ta utworzy najkorzystniejszy łańcuch logistyczny pod kątem szybkości, kosztów i wolumenów dla importu paliw z hubu paliwowego w Dębogórzu, a także transferu paliw z Rafinerii Gdańskiej w kierunku południowym.
15 lipca 2024 r. PERN podpisał umowę z Colas Rail Polska na budowę masowego frontu kolejowego i nowych torów postojowych w należącej do PERN Bazie Paliw nr 2 w Nowej Wsi Wielkiej. Inwestycja jest odpowiedzią Spółki na zmieniające się potrzeby rynku i zwiększone zapotrzebowanie klientów na usługę dostaw produktów naftowych drogą kolejową. Wybudowana infrastruktura przyspieszy obsługę wagonów i znacząco zwiększy wydajność samego frontu rozładunkowego. Nowy front kolejowy będzie spełniał zarówno najwyższe wymogi dotyczące ochrony środowiska, jak i bezpieczeństwa pracy. W przyszłości natomiast, zwiększony potencjał frontu kolejowego w Bazie Paliw PERN w Nowej Wsi Wielkiej może być również wykorzystany pod rozwój usługi przyjęcia nowych produktów, w tym paliw HVO (ang. Hydrogenated Vegetable Oil) – czyli biopaliw będących alternatywą dla oleju napędowego stosowanego w silnikach diesla.
Zaplanowane prace inwestycyjne obejmą budowę 21 dwustronnych stanowisk rozładunkowych umożliwiających jednoczesny rozładunek aż 30 cystern kolejowych. Każde stanowisko będzie wyposażone w 3 przyłącza do odbioru różnych produktów naftowych, tj. oleju napędowego, benzyny oraz oleju opałowego. Ponadto, w celu sprawnej obsługi cystern kolejowych, zostaną wybudowane nowe odcinki torów o łącznej długości 3,5 km.
– Budowa masowego frontu kolejowego w Bazie Paliw PERN w Nowej Wsi Wielkiej stanowi jeden z ważnych elementów realizacji strategii Spółki, która zakłada umocnienie się Grupy PERN na pozycji lidera logistyki surowcowo-paliwowej w Polsce. Chcemy aktywnie odpowiadać na wyzwania gospodarcze i geopolityczne m.in. poprzez budowę mocnych fundamentów do dywersyfikacji naszego biznesu. Odważnie patrzymy w przyszłość i już teraz tworzymy podwaliny pod nowe usługi, które będziemy świadczyć w perspektywie kolejnych lat – zaznacza Daniel Świętochowski, Prezes Zarządu PERN.
Baza Paliw PERN w Nowej Wsi Wielkiej jest największą bazą paliwową w Polsce. Pełni ona funkcję kluczowego ogniwa dla systemu zaopatrywania Polski w paliwa płynne.
Termin zakończenia budowy masowego frontu kolejowego w Bazie Paliw PERN został zaplanowany na 2025 rok.
Colas Rail Polska jest firmą z wieloletnim doświadczeniem, wyspecjalizowaną w kompleksowej realizacji projektów kolejowych. W latach 2020 – 2022 zrealizowała kontrakt dla PERN polegający na zwiększeniu możliwości załadunkowych na nalewni cystern kolejowych w Bazie Paliw nr 21 w Dębogórzu, a w lipcu br. z sukcesem zakończyła modernizację torów na bocznicy w tej samej bazie paliw.
PERN S.A. jest liderem logistyki naftowej i paliwowej w Polsce, spółką zarządzającą strategiczną infrastrukturą energetyczną, która gwarantuje bezpieczeństwo naszego kraju. Dysponuje w całej Polsce dziewiętnastoma bazami paliwowymi, których pojemność wynosi w sumie około 2,65 mln m³ i czterema bazami ropy naftowej, o łącznej pojemności ponad 4,1 mln m³.
Komentarze