Minister na budowie Terminala Naftowego
– Mimo, że to duża skomplikowana pod względem inżynieryjnym inwestycja, prace są prowadzone zgodnie z harmonogramem i jestem przekonany, że zgodnie z planem zostaną zakończone – zapewniał Marcin Moskalewicz- Prezes Zarządu PERN „Przyjaźń” S.A.

Budowa Terminala Naftowego postępuje rzeczywiście w bardzo szybkim tempie. Zaawansowanie prac wynosi już ok. 85% Na dwóch zbiornikach zakończono już prace antykorozyjne i montaż wyposażenia, na dwóch zakończą się jeszcze w tym miesiącu, na dwóch pozostałych znajdują się w trakcie realizacji. Znakomicie powiodły się próby hydrostatyczne przeprowadzone na wszystkich zbiornikach (liczących po 62,5 tys. m³). W 100 % sprawdziły się procedury jakościowe i jakość spawów - nie odnotowano żadnych przecieków, a osiadanie zbiorników okazało się znacznie mniejsze niż zakładał projekt. Obecnie trwają testy FAT automatyki.
- Naftoport, Terminal Naftowy oraz infrastruktura im towarzysząca, będą miały stabilizujący wpływ na ceny paliw płynnych w Polsce. To kolejny element zwiększania bezpieczeństwa energetycznego kraju, co jest jednym z najważniejszych zadań realizowanych przez rząd. Dodatkowo, inwestycja pobudza aktywność gospodarczą na trójmiejskim Wybrzeżu, co przekłada się na wzrost gospodarczy regionu pomorskiego – powiedział Andrzej Czerwiński, który wizytował 17 września br. budowę Terminala Naftowego w Gdańsku.
- Zdajemy sobie sprawę, ze znaczenia Terminala Naftowego dla bezpieczeństwa energetycznego naszego kraju, dlatego jesteśmy zdeterminowani, żeby zakończyć je jak najszybciej – jeszcze w grudniu b.r. Wiele obiektów jest już skończonych, niektóre znajdują się na ukończeniu inne w trakcie realizacji. Biorąc pod uwagę, że prace budowlane ruszyły w lutym 2014, inwestycja przebiega naprawdę b. szybko i jestem przekonany, że już niedługo skorzysta na tym polska gospodarka – powiedział Marcin Moskalewicz.
Prace projektowe Terminala Naftowego rozpoczęto w kwietniu 2013 roku, budowlane ruszyły w lutym 2014 r., a zakończenie robót – jest przewidziane na koniec roku 2015. Oznacza to, że w ciągu 32 miesięcy (łącznie z pracami projektowymi i uzyskaniem pozwolenia na budowę) powstanie kompletny hub morski wyposażony w sześć potężnych zbiorników o poj. 62,5 tys. m³ każdy, rurociągi zewnętrzne i wewnętrzne na ropę naftową, oczyszczalnia ścieków, pompownie ropy i p.poż (z czterema zbiornikami na wodę 2,5 tys. m³ każdy), oraz pełna infrastruktura z drogami, siecią kanalizacyjną i elektryczną AKPiA.
Terminal oznacza zwiększenie wachlarza usług dla klientów Grupy PERN, wzrost elastyczności przeładunków, dywersyfikację działalności Spółki, a w konsekwencji także wzrost przychodów i zwiększenie bezpieczeństwa dostaw ropy naftowej dla polskiej gospodarki. Nowe zbiorniki terminala pozwolą na magazynowane wielu różnych gatunków ropy z różnych regionów świata dostarczanych drogą morską w zależności od portfela zamówień odbiorów. Dzięki temu znaczącą zwiększą się zarówno możliwości dostosowania zamawianych dostaw ropy do popytu na produkty rafineryjne jak i wzrośnie elastyczność dostaw. Terminal otworzy też nasz kraj na nowe możliwości tradingowe surowca i może stać się pierwszym już rzeczywistym krokiem w kierunku budowy korytarza naftowego Północ-Południe, ciągnącego się od Bałtyku po Morze Śródziemne.
Źródło,fot.: PERN Przyjaźń