Terminal LNG z koncesją
11 maja 2016 r. Prezes URE udzielił spółce Polskie LNG S.A. koncesji na skraplanie gazu ziemnego i regazyfikację skroplonego gazu ziemnego w Terminalu LNG w Świnoujściu. Spółka Polskie LNG S.A. została także wyznaczona przez Prezesa URE na operatora Terminalu LNG.
Zarówno koncesja, jak i okres wyznaczenia na operatora został ustalony do 31 grudnia 2030 roku.
Przyznanie koncesji oraz wyznaczenie operatora to kolejne etapy przygotowania Terminalu LNG do rozpoczęcia komercyjnej działalności. Wcześniej, 27 kwietnia 2016 r., Wojewoda Zachodniopomorski wydał pozwolenie na użytkowanie dla Terminalu LNG w Świnoujściu. Na Terminalu LNG zakończyły się również kluczowe testy eksploatacyjne.
Co teraz
Obecnie trwa proces przygotowania Instrukcji Ruchu i Eksploatacji Terminalu LNG (IRiET). Zakończyły się już konsultacje projektu Instrukcji z uczestnikami rynku. Obecnie uwagi uczestników rynku podlegają analizie i przygotowywane są ostateczne zapisy Instrukcji Ruchu i Eksploatacji Terminalu LNG. Równolegle trwają prace związane z ustalaniem i zatwierdzeniem taryfy dla Terminalu LNG. Po wykonaniu tych czynności administracyjnych infrastruktura będzie gotowa na przyjmowanie komercyjnych dostaw LNG. Pierwsza z nich zaplanowana jest na połowę lipca 2016 roku.
Znaczenie
Uzyskanie wszystkich wymaganych decyzji administracyjnych umożliwi komercyjne funkcjonowanie tej najważniejszej od wielu lat inwestycji gazowniczej. Dzięki niej Polska będzie mogła kupować gaz w dowolnym miejscu na świecie i odbierać surowiec z kierunków innych niż wschodni. Obecne techniczne możliwości regazyfikacyjne Terminalu LNG na poziomie 5 mld m sześc. gazu umożliwiają zaspokojenie 1/3 potrzeb polskiej gospodarki, a jednocześnie rozpatrywana jest również rozbudowa infrastruktury.
Terminal LNG jest pierwszą tego typu inwestycją w Europie Środkowo-Wschodniej. Wraz z rozbudową gazociągów przesyłowych, a w szczególności połączeń z systemami gazowymi Europy, wzmocni się bezpieczeństwo energetyczne naszego regionu i możliwa będzie realna dywersyfikacja źródeł dostaw gazu. Zakończenie inwestycji w Świnoujściu i dostęp do globalnego rynku LNG otwiera także przed krajową gospodarką szerokie możliwości w handlowym obrocie gazem ziemnym i może w znaczący sposób umocnić pozycję Polski na europejskim rynku.
Przebieg
Realizacja tego strategicznego projektu rozpoczęła się w 2006 roku, kiedy dokonano wyboru lokalizacji inwestycji i zdecydowano, że Terminal LNG powstanie w Świnoujściu. Budowa realizowana była w oparciu o Ustawę z dnia 24 kwietnia 2009 r. o inwestycjach w zakresie terminalu regazyfikacyjnego skroplonego gazu ziemnego w Świnoujściu. W projekt zaangażowane są cztery podmioty: Operator Gazociągów Przesyłowych GAZ-SYSTEM S.A., spółka Polskie LNG S.A., Urząd Morski w Szczecinie oraz Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A.
Struktura
Terminal LNG w Świnoujściu został zaprojektowany do odbioru, regazyfikacji i dostarczania do 5 mld m sześc. gazu rocznie do polskiej sieci przesyłowej. Wybudowane zostały: nowy falochron o długości ok. 3 km, nabrzeże wraz z systemem cumowniczym umożliwiającym rozładunek zbiornikowców LNG o pojemności ładunkowej od 120 tys. m sześc. LNG do około 217 tys. m sześc. LNG (Q-flex), dwa kriogeniczne zbiorniki do składowania procesowego LNG (każdy o pojemności około 160 tys. m sześc.), instalacje do regazyfikacji LNG oraz gazociąg Świnoujście - Szczecin o długości 85 km łączący terminal LNG z polskim systemem przesyłowym. Terminal LNG w Świnoujściu jest jedyną tej wielkości infrastrukturą w Europie Północnej i Środkowo – Wschodniej. Za budowę inwestycji odpowiedzialna była spółka zależna Polskie LNG S.A., której właścicielem jest GAZ-SYSTEM S.A.
Źródło: Gaz System
Źródło fot.: Polskie LNG