Partner serwisu
16 grudnia 2016

Nowa strategia PKN ORLEN. Na co stawiają?

Kategoria: Chemia

W nowej strategii PKN ORLEN, Budowa Wartości, Ludzie i Siła Finansowa niezmiennie pozostają filarami rozwoju w perspektywie roku 2021. Wizja rozwoju koncernu w nowej strategii wpisuje się w globalne trendy między innymi w zakresie wykorzystania źródeł energii, rozwoju technologii oraz procesów społecznych, które wpłyną na nowe zachowania i oczekiwania klientów.

Nowa strategia PKN ORLEN. Na co stawiają?

PKN ORLEN będzie koncentrował się na wzmacnianiu pozycji rynkowej, orientacji na klienta, wykorzystaniu zintegrowanego łańcucha wartości, w tym wzrastającej roli petrochemii oraz ostrożnej kontynuacji w segmencie wydobycia. Ważnym elementem strategii będzie również nastawienie na tworzące wartość innowacje.

Ostatnie 3 lata
W ostatnich trzech latach PKN ORLEN konsekwentnie realizował cele strategiczne. Przekroczony został zakładany poziom średniorocznego zysku EBITDA wg LIFO, który w latach 2014-2016 wyniósł średniorocznie 7,4 mld zł i był wyższy o 2,3 mld PLN w porównaniu z założeniami na lata 2014-2017. Dobra sytuacja finansowa pozwoliła realizować kluczowe inwestycje rozwojowe, konsekwentnie zwiększano też wysokość dywidendy. Łącznie w okresie 2014-2016 akcjonariuszom wypłacono 2,2 mld zł. Jednocześnie utrzymane zostały bezpieczne wskaźniki finansowe - przewidywany poziom dźwigni finansowej na koniec 2016 roku kształtuje się na poziomie 18%.  Osiągane wyniki finansowe zostały docenione przez rynek – 21 listopada br., po raz pierwszy w historii, PKN ORLEN stał się najbardziej wartościową spółką na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie, a kapitalizacja Koncernu od daty ogłoszenia strategii (23 lipca 2014 r.) do tego dnia wzrosła o 13,8 mld zł.

Obecna pozycja

Pozycja PKN ORLEN jest bardzo dobra i umożliwia dalszy rozwój. Koncern dysponuje nowoczesnymi, zintegrowanymi aktywami zdolnymi do przerobu ponad 30 mln ton różnych gatunków ropy rocznie, a także własną bazą zasobów ropy i gazu (2P), które na koniec 2016 szacuje się na ponad 100 mln boe. Oferta PKN ORLEN to ponad 50 najwyższej jakości produktów petrochemicznych i rafineryjnych sprzedawanych w ponad 60 krajach. Sprzedaż detaliczna prowadzona jest z wykorzystaniem największej w regionie Europy Środkowo-Wschodniej sieci stacji paliw, każdego dnia odnotowującej 1,4 mln transakcji, a ORLEN pozostaje najcenniejszą polską marką.
 
Nowy sposób prezentacji celów i aspiracji

Dynamika otoczenia biznesowego wymusza dostosowanie perspektywy planistycznej. Dlatego w nowej strategii PKN ORLEN przedstawia nowy sposób prezentacji celów i aspiracji. Kierunki strategiczne obowiązują na okres kolejnych 5 lat, natomiast w związku z dużą zmiennością parametrów makroekonomicznych konkretne cele finansowe i operacyjne zaprezentowano na lata 2017-2018. Jednocześnie PKN ORLEN będzie cyklicznie aktualizował i komunikował plany na kolejne okresy.

ZAMKNIJ X
Strona używa plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. OK, AKCEPTUJĘ