LOTOS: Jakie niespodzianki pojawiły się podczas postoju remontowego Wiosna 2017?
Grupa Lotos jest już po postoju remontowym Wiosna 2017. O niespodziewane sytuacje, jakie pojawiły się w tym czasie, zapytaliśmy Tomasza Branickiego, Dyrektora ds. Techniki.

Pełne zaplanowanie zakresu remontów nie jest możliwe. Dlaczego?
Część faktycznych uszkodzeń bądź pogorszeń stanu technicznego aparatów lub urządzeń można stwierdzić dopiero w trakcie rewizji wewnętrznych lub badań diagnostycznych, które wykonywane są w czasie postoju, po latach nieprzerwanej pracy – wskazuje Tomasz Branicki.
Jak przygotować się na te „niespodzianki”?
Opracowaliśmy system komunikacji w czasie postoju – wykonawcy badań diagnostycznych w momencie pojawienia się wątpliwych wyników, na bieżąco informowali nadzór remontu, czyli inspektorów urzędu dozoru technicznego i inżynierów utrzymania ruchu. Odpowiednia współpraca oraz szybkość podejmowania decyzji jest w takich przypadkach kluczowa – opowiada.
Część prac wykonanych w czasie postoju wynikała właśnie ze złego stanu technicznego, który wykryto w trakcie jego trwania.
Zazwyczaj były to uszkodzenia aparatów takich jak wymienniki ciepła, reaktory, kolumny, zbiorniki. Główną przyczyną tych przypadków była korozja, złożony stan naprężeń lub błędy z okresu budowy. Dla ujawnionych podczas postoju uszkodzeń, które okazały się niekaceptowalne konieczne było przeprowadzenie napraw – kończy dyrektor Grupy LOTOS.
Rozmawiała Karolina Jakubiec
Fot.: 123rf.com