Największy chemikaliowiec w polickim porcie
W morskim porcie w Policach zacumował w niedzielę największy w jego historii zbiornikowiec. Statek zabierze z portu ładunek blisko 14 tys. ton amoniaku wyprodukowanego w Grupie Azoty Zakłady Chemiczne „Police” SA. To rekordowy w polickiej spółce jednorazowy załadunek tego produktu.

Jednostka Trammo Paris to gazowiec LPG wybudowany w 2017 r., który pływa pod banderą Singapuru. Ma 154 m długości, 26 m szerokości, a jego nośność to prawie 18 tys. ton ( DWT). Jednostka przypłynęła do Polic pod balastem z Turcji. Po załadunku uda się do dwóch portów – Aviles w Hiszpanii i Ravenny we Włoszech.
Policki amoniak, który w ładowniach Trammo Paris opuści port po niecałych dwóch dniach, został kupiony przez jednego z głównych graczy na światowym rynku amoniaku - międzynarodowy koncern Trammo DMCC z siedzibą w Nowym Jorku.
Tak duży statek mógł wpłynąć do morskiego portu w Policach dzięki pogłębieniu w tym roku do 9,5 m dna akwenu na jednym z jego nabrzeży, tzw. Mijance. Zgodnie z decyzją Urzędu Morskiego w Szczecinie, przy Mijance mogą cumować statki o maksymalnym zanurzeniu 9,15 m, takim samym, jaki obowiązuje na torze wodnym Szczecin-Świnoujście, który prowadzi do polickiego portu.
Mijanka to nabrzeże o długości 200 m przeznaczone do przeładunku produktów płynnych
W planach jest dalsza modernizacja Mijanki, która ma umożliwić wprowadzanie tam statków o nośności do 30 000 DWT i długości do 190 m. Modernizacja jest powiązana z prowadzoną przez Grupę Azoty inwestycją budowy w Policach fabryki do produkcji polipropylenu pod nazwą Polimery Police.
Port Morski Police jest czwartym portem w Polsce pod względem wielkości przeładunków. Jest spółką zależną Grupy Azoty Police, która posiada 99,9 proc. udziałów w niej. Rocznie przeładowuje około 2,5 mln ton ładunków.
Policka firma jest jedynym w kraju przedsiębiorstwem branży chemicznej dysponującym specjalistycznym zapleczem portowym w bezpośrednim sąsiedztwie firmy. W skład polickiego portu wchodzą trzy nabrzeża (barkowe, pełnomorskie i specjalistyczne nabrzeże do przeładunku chemikaliów, tzw. Mijanka). Port używany jest jako terminal obsługujący dostawy i wysyłki towarów masowych z i do Grupy Azoty Police, takich jak: fosforyty, ruda ilmenitowa, sól potasowa, nawozy, amoniak. Przeładowuje również ładunki dla podmiotów zewnętrznych, np. węgiel, koks, konstrukcje stalowe. Rocznie obsługuje ok. ponad 250 jednostek.
Komentarze