Wpływ opon ciężarowych na bezpieczeństwo i biznes
Wielkość taboru samochodowego wykorzystywanego w transporcie drogowym szacowana jest na ponad 600 tys. pojazdów. Dla każdego z nich jedynym punktem styku z drogą są opony, które odpowiadają za przenoszenie napędu oraz trakcję. Na pokonanie ich oporu toczenia przypada prawie 30 proc. paliwa.
Zastosowanie opon markowych o obniżonych oporach toczenia pozwala na oszczędność ponad 2 litrów paliwa na 100 km, czyli średnio niemal 5000 litrów paliwa rocznie [1]. Opony to 3-5 proc. kosztów, ale mają wpływ na 40 proc. wszystkich kosztów operacyjnych firmy transportowej. Dlatego jakość opon i ich stan techniczny ma wpływ na efektywność prowadzonej działalności gospodarczej oraz na bezpieczeństwo ruchu drogowego.
PZPO i TLP przypominają – markowe opony to:
- Większe bezpieczeństwo kierowcy i bezpieczeństwo na drodze
- Niższe koszty eksploatacji – wydłużona żywotność i mniejsze zużycie paliwa
- Większa pewność dostaw – niewłaściwa eksploatacja może zwiększać ryzyko awarii o 60%
- Lepszy wpływ na środowisko – dzięki technologiom umożliwiającym przedłużenie życia opony
Warto zwrócić uwagę, że np. opona niskiej jakości dla osi sterującej wystarczy na około
120-150 tys. km, gdy tymczasem opony markowe pozwolą na bezpieczne pokonanie ponad 220 tys. km. Dodając do tego możliwość ich bieżnikowania – żywotność sięgnie nawet ponad 450.000 km.
–Bardzo ważna jest rozsądna, odpowiedzialna polityka zakupowa firm flotowych i transportowych. Powinny one pamiętać, że zakup opon to wprawdzie 3-5 proc. kosztów, ale mający wpływ na 40 proc. wszystkich kosztów operacyjnych. Kupno opon markowych powinno być raczej inwestycją niż tylko kosztem – nie tylko z uwagi na bezpieczeństwo kierowców i innych użytkowników dróg. Opony tego typu zmniejszają zużycie paliwa i mają większą wytrzymałość. A dzięki zastosowanym technologiom i możliwości bieżnikowania są także bardziej przyjazne środowisku – mówi Rafał Spirydon, prezes zarządu Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego (PZPO). – Z uwagi na projektowanie opon na wiele żyć i mocniejsze karkasy, dzięki pogłębianiu i bieżnikowaniu można wydłużyć bezpiecznie przebiegi. Niemarkowe opony niskiej jakości to jedynie pozorna oszczędność, ale także potencjalne zagrożenie na drodze i opóźnienia w dostawach oraz dodatkowe koszty usunięcia awarii”– dodaje Piotr Sarnecki, dyrektor generalny PZPO.
Opona po turbinie i wałku w silniku jest trzecim najszybciej obracającym się elementem samochodu. Warto więc dbać, by były w dobrym stanie. Według danych ADAC Truck Service awarie związane z oponami ciężarowymi to 30 proc. wszystkich interwencji mechanicznych na drodze i są po awariach elektroniki drugą przyczyną awarii na trasach w Niemczech.
„Oprócz obniżenia kosztów eksploatacyjnych floty, dla każdego przedsiębiorcy istotne jest bezpieczeństwo w szerokim tego słowa znaczeniu. Zależy nam na życiu i zdrowiu naszych kierowców oraz innych uczestników ruchu drogowego. A nasi klienci muszą mieć pewność, że powierzone ładunki, często o wartości kilkuset tysięcy euro, dotrą nieuszkodzone do miejsca przeznaczenia w dokładnie wyznaczonym czasie. Z kolei koszt nowego ciągnika siodłowego z naczepą to prawie pół miliona złotych. Dlatego to my najlepiej wiemy, że na bezpieczeństwie nie można oszczędzać. Praktyka transportowa pokazuje, że używanie dobrych opon to opłacalna inwestycja” – mówi Maciej Wroński, prezes Związku Pracodawców „TRANSPORT I LOGISTYKA POLSKA” TLP.
[1] Przy średnim przebiegu 240 tys. km i zużyciu 30 L/100 km
Komentarze