Paliwa wysokiej jakości. Czy jest sens je kupować?
Producenci kuszą nas droższymi odpowiednikami paliw, zapewniając przy tym o ich zdecydowanie lepszych parametrach, czy też zmniejszonym spalaniu. W rzeczywistości większa ich część kupuje paliwo od polskich dystrybutorów, obniżając tym samym koszty związane np. z jego transportem. Skoro paliwa z różnych stacji pochodzą od tych samych lokalnych dostawców, to czy jest sens kupowania ich droższych odpowiedników? Odpowiedź na to pytanie jest stosunkowo prosta.
![Paliwa wysokiej jakości. Czy jest sens je kupować? Paliwa wysokiej jakości. Czy jest sens je kupować?](Resources/ar/57501/57525/1535440130380bb4.jpg)
Tak, ponieważ paliwa te różnią się grupami specjalistycznych dodatków, które dodawane są do nich przez poszczególne koncerny oraz zastosowaną przy ich uszlachetnianiu chemią paliwową. Czy jednak rzeczywiście warto inwestować w droższe paliwa wysokooktanowe? Czy dodatki do paliw w skuteczny sposób chronią silnik i mogą zagwarantować mu zwiększoną moc i wydajność? W tym artykule postaramy odpowiedzieć się na te pytania.
Popularne dodatki do paliw
W zależności od zastosowanego rodzaju paliwa kluczowym jest dobranie odpowiednich dodatków uszlachetniających. Ze względu na różnicę w temperaturze spalania, innych modyfikatorów będzie wymagała benzyna, a jeszcze innych olej napędowy. Oczywiście istnieją także dodatki do paliw, które są aplikowane do obu rodzajów, pełniąc przy tym zbliżone funkcje. Ciekawostką jest to, że popularnie stosowane w lotnictwie paliwo naftowe zazwyczaj nie wymaga stosowania żadnych dodatków i procesów uszlachetniających.
Dodatki do benzyny
Niezwykle szeroko stosowaną grupą dodatków do benzyny są inhibitory utleniania. Są one dodawane w celu przeciwdziałania procesowi utleniania paliwa w trakcie jego magazynowania. Proces ten jest niezwykle niepożądany, gdyż prowadzi do pogorszenia właściwości paliwa przez obniżenie jego liczby oktanowej.
Drugą bardzo ważną grupą dodatków są związki dyspergująco-emulgujące. Ich zadaniem jest utrzymanie osadów i produktów korozji w formie dyspersji. Doskonale w tej roli sprawdzą się produkty serii ROKAmer. Są to niejonowe środki powierzchniowo czynne, które mogą pełnić rolę dyspergatorów, emulgatorów oraz środków czyszczących. Dzięki zastosowaniu ROKAmerów możliwe jest usuwanie osadów powstałych w przewodach dolotowych, a także wtryskiwaczach. Dodatkowo, produkty te charakteryzują się doskonałymi właściwościami antypiennymi, co jest niezwykle pożądaną cechą przy transporcie i pompowaniu paliwa.
Kolejną ważną grupą dodatków dodawanych do benzyn są deemulgatory. Umożliwiają one oddzielanie się wody od benzyny w zbiorniku, co jest szczególnie istotne przy pompowaniu paliwa.
Oprócz wspomnianych powyżej dodatków, często stosowane są także substancje smarne i inhibitory korozji. Te pierwsze, dzięki zapewnieniu benzynie odpowiedniego smarowania ograniczają zużycie elementów pompy paliwowej. Z kolei inhibitory korozji tworzą barierę ochronną, zapobiegając oddziaływaniu czynników korozyjnych.
Dodatki do olejów napędowych
Olej napędowy, podobnie jak benzyna, również wymaga stosowania szeregu uszlachetniaczy. Większość z nich pełni podobne funkcje jak w przypadku benzyny. Jednak kluczowymi dodatkami dla oleju napędowego są depresatory, środki antypienne i antyelektrostatyczne, a także modyfikatory liczby cetanowej.
Stosowanie depresatorów, nazywanych inaczej antyżelami, jest niezwykle ważne, szczególnie w zimie. Obniżają one temperaturę blokowania zimnego filtra oraz temperaturę mętnienia oleju napędowego.
Z kolei środki antypienne mają za zadanie zapobieganie wytwarzaniu się piany podczas przygotowywania paliwa oraz napełniania zbiorników. Dobrze w tym celu sprawdzą się polecane już wcześniej środki o nazwie ROKAmer. Umożliwiają one zniwelowanie pienienia się oleju napędowego podczas pompowania, które może powodować wycieki. ROKAmery pozwalają na redukcję napięcia powierzchniowego między cieczą a powietrzem, dzięki czemu poprawiają drenaż piany, powodując tym samym jej redukcję.
Modyfikatory cetanowe mają za zadanie skrócenie okresu opóźniania zapłonu i zwiększenie szybkości spalania. Najczęściej stosowanymi środkami zwiększającymi liczbę cetanową są azotan 2-etyloheksylu (EHN) i nadtlenek di-tert-butylu (DTBP).
Ostatnią grupą dodatków są antyelektrostatyki, które zwiększają przewodność elektryczną oleju napędowego, co tym samym powoduje zmniejszenie zagrożenia wybuchem pożaru.
Na żywotność jednostek napędowych mają wpływ nie tylko paliwo i preparaty uszlachetniające, ale również substancje stosowane przy produkcji olejów i smarów. Warto w tym wypadku zwrócić uwagę na dodecylofenol. Jest to substancja stanowiąca półprodukt właśnie przy produkcji olejów i smarów. Z dodatkiem dwuwartościowego kationu wapnia, baru bądź magnezu, w procesie dalszego siarkowania umożliwia on wytwarzanie fenolanów o właściwościach myjących i antyutleniających. Dodecylofenol propoksylowany, dostępny jako produkt Petrotex DF30, jest dodatkiem chętnie stosowanym w paliwach silnikowych. Zawdzięcza to swoim właściwościom, dzięki którym zapobiega akumulacji osadów zaworowych i jednocześnie gwarantuje ich niski poziom w komorze spalania. Z kolei kwas ABS (Dodecylobenzene Sulfonic Acid) ze względu na swoje doskonałe właściwości dyspergujące, emulgujące, zwilżające i pianotwórcze często jest wykorzystywany w procesie czyszczenia metali w branży paliwowej. Także kwas solny o stężeniu 33-35% ma zastosowanie zarówno przy produkcji olejów i biopaliw, jak i do oczyszczania powierzchni metali.
Dodatki do paliw – czy warto?
Czy warto inwestować w paliwa uszlachetniane? Zdecydowanie tak. Syntetyczne dodatki do paliw nie tylko utrzymują silnik w doskonałym stanie, ale i wspomagają jego pracę w trudnych warunkach pogodowych. Popularne wśród kierowców diesli depresatory zwiększają płynność oleju napędowego w niskich temperaturach, a co za tym idzie – zapobiegają blokowaniu się filtra i przewodów paliwowych. Dodatki do benzyny bezołowiowej pokrywają ściany gniazd zaworowych warstwą ochronną i zabezpieczają je przed nadmierną eksploatacją. Preparaty funkcyjne, które mają działanie oczyszczające, usuwają zalegające w silnikach nagary i niwelują „szkody” powodowane tankowaniem paliw niskiej jakości. Istnieje również cały szereg rozmaitych preparatów wspomagających poszczególne funkcje: preparaty do filtrów DPD obniżające temperaturę utleniania sadzy, preparaty zapobiegające „starzeniu się” benzyny dla aut z LPG, czy te ogólnie poprawiające jakość paliwa. Te ostatnie wiążą wodę i czyszczą układ paliwowy, dzięki czemu wpływają na ekonomię jazdy.
Użytkowanie silników w oparciu o najtańsze paliwa i cyklicznie „doinwestowanie” w dedykowane preparaty o działaniu ochronnym na pewno ma sens z ekonomicznego punktu widzenia. Z perspektywy ochrony silnika i dbałości o długą żywotność podzespołów, zdecydowanie korzystniej wypada tankowanie paliwa lepszej jakości. Odpowiednie mieszanki uszlachetniające nie spowodują oczywiście, że 20-letni motor zyska osiągi nowego auta. Nie ma też co liczyć na uzyskanie spektakularnych wyników w nowszych jednostkach. Ale pewnym jest, że stosowanie wysokiej jakości paliw jest w stanie zapewnić bezawaryjną pracę jednostki napędowej przy niskiej emisji zanieczyszczeń przez wiele lat.
Komentarze