Partner serwisu
06 września 2018

CIECH: Wyższe przychody i ekspansja na nowe rynki

Kategoria: Aktualności

Zwiększona obecność na rynkach azjatyckich, dyscyplina kosztowa w obliczu rosnących cen surowców energetycznych oraz certyfikatów CO2, a także rozbudowa portfela produktów pozwoliły Grupie CIECH na wypracowanie w drugim kwartale 2018 roku przychodów na poziomie 933,5 mln zł, co oznacza wzrost o 5,7% r/r. EBITDA znormalizowana wyniosła 172,1 mln zł, a zysk netto 98,8 mln zł.

CIECH: Wyższe przychody i ekspansja na nowe rynki

W drugim kwartale br. Grupa zakończyła m.in. inwestycje w zwiększenie mocy produkcyjnych krzemianów (wzrost o 20 proc.), rozpoczęła realizację projektu budowy nowej warzelni soli w Niemczech oraz prowadziła intensywne prace nad poszerzeniem portfolio produktowego (m.in. w segmencie soli oraz żywic). W obszarze AGRO doszło do przejęcia działającego na trzech kontynentach hiszpańskiego dostawcy środków ochrony roślin – spółki Proplan, co pozwoli w przyszłości na dywersyfikację źródeł przychodów w tym biznesie.

Skonsolidowane przychody Grupy CIECH za drugi kwartał 2018 r. wyniosły 933,5 mln zł (wobec 883,0 mln zł przed rokiem). EBITDA znormalizowana (z) wyniosła 172,1 mln zł (wobec 191,9 mln zł przed rokiem), a zysk netto 98,8 mln zł (wobec 93,1 mln zł przed rokiem). Wskaźnik dług netto/EBITDA(z) dla Grupy wyniósł 1,2 na koniec drugiego kwartału 2018 r.

Na działalność Grupy miały wpływ wysokie koszty surowców energetycznych (węgiel, gaz), paliwa piecowego stosowanego w produkcji sody, kursy walutowe oraz rosnąca cena praw do emisji CO2. Wzrosły także koszty surowców niezbędnych do produkcji m.in. pianek
i żywic. CIECH prowadzi szereg działań minimalizujących negatywny wpływ tych czynników.

Realizowane inwestycje: nowa fabryka i nowe produkty w obszarze soli, wzrost mocy produkcyjnych w zakresie sody oczyszczonej; działalność R&D (głównie AGRO i Żywice).

Ekspansja międzynarodowa: CIECH wykorzystał sytuację w Azji, gdzie wskutek zaostrzania wymagań środowiskowych dochodzi do ograniczenia produkcji chemicznej w Chinach. To z kolei ogranicza eksport z tego kraju na rynki azjatyckie. Sytuacja ta wpłynęła nie tylko na biznes sody kalcynowanej, podstawowego produktu CIECH, ale także stworzyła szansę na ekspansję w segmencie krzemianów czy żywic. Grupa ponadto prowadziła intensywne działania na nowych rynkach – m.in. w biznesie AGRO (Kanada, Australia) czy krzemianów (USA, Turcja, Indonezja).

- W drugim kwartale 2018 roku nie zwalnialiśmy tempa: podjęliśmy decyzję o budowie nowego zakładu produkcyjnego w Niemczech, którego uruchomienie w 2020 roku da nam trzecią pozycję na rynku soli warzonej w Europie, przejęliśmy hiszpańskiego dostawcę środków roślin i zakończyliśmy rozbudowę mocy produkcyjnych w obszarze krzemianów. W bieżącej działalności intensywnie pracowaliśmy nad wzmocnieniem ekspansji zagranicznej – dostrzegliśmy i wykorzystaliśmy sprzyjającą sytuację w Azji oraz skutecznie wchodziliśmy na nowe rynki z szerokim spektrum naszych produktów. Działania te pozwoliły częściowo zneutralizować wpływ wysokich cen surowców energetycznych, a w połączeniu z dyscypliną kosztową umożliwiły osiągnięcie solidnych wyników finansowych – mówi Maciej Tybura, Prezes Zarządu CIECH S.A.

W pierwszej połowie 2018 roku duży wpływ na działalność CIECH miała sytuacja w Chinach, gdzie dochodzi do ograniczeń produkcji chemicznej w związku z wprowadzeniem coraz ostrzejszych norm środowiskowych. Tymczasem Chiny produkują połowę światowej sody – podstawowego produktu CIECH, a po ograniczeniu produkcji ograniczyły także eksport do krajów azjatyckich. Wskutek skutecznych działań, CIECH zwiększył w pierwszej połowie roku przychody z eksportu swoich towarów do Azji o 30 proc. r/r. Było to możliwe dzięki dynamicznym wzrostom sprzedaży sody m.in. do Bangladeszu i innych krajów Azji Południowej. CIECH pozostaje nadal największym zagranicznym dostawcą sody w Indiach. Dodatkowo, sytuacja w chińskim przemyśle chemicznym miała wpływ także na światowy rynek krzemianów czy żywic, na których działa CIECH.

- Zmiany, które zachodzą na chińskim rynku produkcji chemicznej, wpływają na globalny układ sił na rynku sody, żywic czy środków ochrony roślin. Potrafiliśmy wykorzystać sprzyjającą sytuację i zwiększyć naszą ekspozycję na rynku azjatyckim. Mamy odpowiedni poziom know-how po stronie produkcji, jakości i obsługi klienta, by skutecznie rywalizować na globalnym rynku. Potwierdzeniem tego jest także wejście na nowe rynki w biznesie AGRO czy krzemianów – dodaje Maciej Tybura.

W obszarze solnym, oprócz podjęcia decyzji o budowie nowego zakładu produkcyjnego w Niemczech, kontynuowano prace nad poszerzeniem portfolio produktowego (lizawki solne i granulat solny).

Wpływ na wyniki biznesu AGRO miały warunki pogodowe. Rolnicy w mniejszym stopniu korzystali ze środków ochrony roślin, ponieważ długa zima skróciła sezon, a wysokie temperatury wiosną utrudniały skuteczną aplikację herbicydów. W efekcie cały krajowy rynek środków ochrony roślin zanotował kolejny spadek wartości sprzedaży. Dlatego CIECH buduje pozycję na rynku międzynarodowym (eksport do Ameryki Północnej i Australii), a dywersyfikację źródeł przychodów w tym segmencie ma wspierać nabycie hiszpańskiego Proplanu za ponad 40 mln euro. Zakup tej spółki umożliwia Grupie CIECH wejście na nowe rynki oraz daje dostęp do portfela substancji aktywnych i rejestracji produktów – kluczowej wartości intelektualnej dla rozwoju biznesu AGRO poza granicami Polski.

W segmencie żywic zanotowano wzrost sprzedaży specjalistycznych i wysokomarżowych produktów. Zakończona została inwestycja w linię do produkcji barwionych żywic epoksydowych stosowanych w budownictwie i drogownictwie. Planowane w kolejnych kwartałach modernizacje linii produkcyjnych mają poszerzyć portfolio produktowe (m.in. żelkoty) i zwiększyć obecność CIECH w perspektywicznych segmentach rynkowych.

W biznesie pianek poliuretanowych doszło do pogorszenia warunków rynkowych: wzrostu cen surowców i niższego popytu ze strony sektora meblarskiego. Mimo tak wymagających warunków produkcja pozostała na niezmienionym poziomie, a przychody okazały się wyższe niż przed rokiem.

Dobre perspektywy ma natomiast rynek krzemianów, służących m.in. do produkcji krzemionki strącanej stosowanej w przemyśle oponiarskim i kosmetycznym. Wiosną tego roku CIECH zwiększył moce produkcyjne o 20 proc., stając się jednym z największych producentów krzemianów w Europie.

źródło: CIECH
Nie ma jeszcze komentarzy...
CAPTCHA Image


Zaloguj się do profilu / utwórz profil
ZAMKNIJ X
Strona używa plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. OK, AKCEPTUJĘ