Kamień węgielny pod budowę Terminala
– Dzisiejszy dzień to nie tylko ważny moment dla regionu, ale także dla bezpieczeństwa energetycznego całego kraju. Mam nadzieję, że po całkowitym zakończeniu inwestycji PERN w Gdańsku w 2018 roku, będziemy mogli czuć się jeszcze bardziej bezpiecznie – mówił wczoraj premier Donald Tusk, podczas wmurowania kamienia węgielnego pod budowę Terminala Naftowego.
Projekt będzie realizowany w dwóch etapach. Pierwszy, obejmuje budowę sześciu zbiorników na ropę naftową o pojemności 62,5 tys. m3 każdy, (łącznie 375 tys.m3) oraz infrastrukturę niezbędną do ich obsługi. Jego realizacja pozwoli na przeładunek, magazynowanie i inne usługi dedykowane ropie naftowej.
Drugi etap zakłada budowę zbiorników o pojemności 325 tys. m3 służących do magazynowania produktów ropopochodnych, chemikaliów, paliwa lotniczego JET-A oraz biokomponentów dodawanych do paliw. Jednocześnie, do Terminala Naftowego zostanie doprowadzona bocznica kolejowa oraz wybudowana stacja autocystern.
– Położyliśmy dziś kamień węgielny pod terminal naftowy, który sam w sobie jest kamieniem milowym polskiego sektora paliwowego. Dzięki terminalowi znacznie zwiększymy elastyczność przeładunków ropy naftowej i znajdziemy się w grupie państw, które prowadzą międzynarodowy handel ropą, paliwami i produktami chemicznymi – powiedział Włodzimierz Karpiński, minister skarbu państwa. – Wykorzystujemy lukę na polskim wybrzeżu, by zwiększyć bezpieczeństwo dostaw ropy do polskich rafinerii. Terminal oznacza zabezpieczenie dodatkowych pojemności magazynowych, a tym samym umożliwienie istotnego wzrostu importu ropy naftowej poprzez Gdański Naftoport – dodał minister.
Prace przy budowie Terminala Naftowego rozpoczęły się 21 lutego b.r. Obecnie trwa intensywny proces wzmocnienia gruntu, który przewiduje wykonanie 648 betonowych pali pod każdym z sześciu zbiorników (łącznie ok. 3,9 tys. pali), oraz fundamentowanie. Ten etap zakończy się w drugiej połowie maja, natomiast już pierwszych dniach czerwca przewiduje się rozpoczęcie budowy konstrukcji stalowych zbiorników na ropę naftową, a latem - całej infrastruktury: dróg dojazdowych, budynków, sieci rurociągów, pompowni na ropę naftową i p. ppoż., oczyszczalni ścieków itd.
– Zdajemy sobie sprawę, że Terminal Naftowy nie tylko zapełni lukę na polskim wybrzeżu, ale też otworzy kapitalne możliwości przed naszymi rafineriami. Wreszcie, co - w tym miejscu- czyli w Porcie Gdańskim cieszy mnie szczególnie, będzie w stanie wesprzeć logistycznie jeden z najbardziej ambitnych projektów nadchodzącej dekady: budowę petrochemicznej części gdańskiego LOTOS-u – mówił Marcin Moskalewicz, prezes PERN „Przyjaźń”.
Źródło: PERN „Przyjaźń”