BASF zamierza zbudować zakład recyklingu akumulatorów i wytwarzania czarnej masy na skalę komercyjną
Roczne moce przetwórcze zakładu zaplanowano na 15 000 ton akumulatorów z samochodów elektrycznych oraz odrzutów produkcyjnych. BASF będzie przetwarzać akumulatory wycofane z eksploatacji na aktywne materiały katodowe do nowych akumulatorów zgodnie z zasadami gospodarki o obiegu zamkniętym, przyczyniając się do ograniczenia śladu węglowego.
BASF zbuduje zakład recyklingu akumulatorów i produkcji czarnej masy na skalę komercyjną w Schwarzheide w Niemczech. Inwestycja umożliwi rozszerzenie działalności centrum produkcji aktywnych materiałów katodowych (CAM) oraz recyklingu BASF w Schwarzheide. W okolicy działa wielu producentów samochodów elektrycznych i ogniw z Europy Środkowej, więc jest to idealna lokalizacja dla recyklingu zużytych akumulatorów. W zakładzie, którego uruchomienie jest planowane na początek 2024 r., powstanie 30 nowych miejsc pracy.
Produkcja tzw. czarnej masy to pierwszy etap procesu recyklingu akumulatorów, polegający na ich mechanicznym rozłożeniu. Powstała czarna masa zawiera duże ilości ważnych metali wykorzystywanych w produkcji CAM: litu, niklu, kobaltu i manganu. Będzie ona surowcem dla komercyjnej hydrometalurgicznej rafinerii przetwarzającej materiał ze zużytych akumulatorów, którą BASF planuje zbudować w połowie bieżącej dekady.
Inwestując w zakład wytwarzający na komercyjną skalę czarną masę ze zużytych akumulatorów, tworzymy kolejne ogniwo pełnego łańcucha wartości recyklingu akumulatorów w BASF. Umożliwi nam to optymalizację kompleksowego procesu recyklingu i ograniczenie śladu węglowego — powiedział dr Peter Schuhmacher, dyrektor generalny Działu Katalizatorów w firmie BASF. — Zamknięta pętla od wycofania akumulatorów z eksploatacji do wytwarzania CAM do nowych akumulatorów wspiera naszych klientów w całym akumulatorowym łańcuchu wartości, zmniejsza zależność od surowców kopalnych i umożliwia funkcjonowanie zgodnie z zasadami gospodarki o obiegu zamkniętym.
Recykling akumulatorów jest ważnym elementem ograniczania śladu węglowego samochodów elektrycznych oraz ma kluczowe znaczenie dla realizacji ambitnych wymagań dotyczących obiegowości zawartych w propozycji europejskiego rozporządzenia w sprawie akumulatorów. Wymagania te będą dotyczyły efektywności recyklingu akumulatorów litowo-jonowych, a także wykorzystania niklu, kobaltu i litu z odzysku w nowych produktach.
Komentarze