Partner serwisu
14 lipca 2022

LANXESS: Nowy bezhalogenowy, niepalny związek PBT do złącz wysokonapięciowych

Kategoria: Aktualności

W układach napędowych lub w akumulatorach pojazdów elektrycznych, jak również w infrastruk­turze przeznaczonej do ładowania urządzeń elektromobilnych, ele­menty z tworzyw sztucznych narażone są często na działanie wy­so­kich temperatur oraz prądu o wysokim natężeniu i napięciu. W takich warunkach plastikowe złącza muszą być izolowane i unie­możliwiać przepływ prądu pełzającego. To właśnie do tego typu złącz wysokonapięciowych specjaliści koncernu LANXESS opra­co­wali nowy związek PBT (politereftalan butylenu), który nie za­wie­ra halogenu, jest trudnopalny i odporny na hydrolizę.

LANXESS: Nowy bezhalogenowy, niepalny związek PBT do złącz wysokonapięciowych

Jedną z zalet materiału konstrukcyjnego stanowi niewielka wrażliwość jego znakomitych właściwości elektrycznych na temperaturę i wilgoć w typowych warunkach pracy złącz wysokonapięciowych – wyjaśnia dr Bernhard Helbich, który kieruje pracami działu marketingu technicznego ds. obsługi kluczowych klientów w jednostce High Performance Materials koncernu LANXESS. – Można go stoso­wać w temperaturach do 150°C.

 

Najwyższa klasa izolacji CTI A 600

Prezentowany związek to pierwszy przedstawiciel nowej gamy produktów Pocan BFN HR. Charakteryzuje się wysokim pozio­mem odporności objętościowej i wytrzymałości dielektrycznej. Ten ostatni współczynnik osiąga wartość znacznie powyżej 30 kilo­wol­tów na milimetr w temperaturze do 140°C (IEC 62431-1). W teś­cie CTI (Comparative Tracking Index – porównawczy wskaźnik odpor­ności na prądy pełzające, IEC 60112) materiał uzyskał wynik plasujący go w najwyższej przewidywanej przez normę klasie, CTI A 600. Oznacza to, że jest wysoce odporny na prądy pełzające, co zmniejsza ryzyko zwarć i defektów spowodowanych przez prąd płynący w ścieżkach prze­wo­dzących i tym samym ułatwia zaspo­ko­jenie rosnącego zapotrzebowania na złącza miniaturowe.

Można go używać także przy napięciach przekraczających 600 V. Projekt złącza dla systemów korzystających z prądu stałego optymalizuje się pod kątem napięcia aż do 1500 V zgodnie z wytycz­nymi projektowymi ujętymi w normie IEC 60664/ VDE 0110 – mówi dr Bernhard Helbich. Warto podkreślić, że odporność związ­ku na przepływ prądu pełzającego nie zmniejsza się niemal w ogóle w wyniku długotrwałego starzenia termicznego w tempe­raturze 120°C ani w testach klimatycznych.

 

Odporność na hydrolizę i niepalność

Materiał, wzmocniony w 25 procentach wagowych włóknami szkla­nymi, jest bardzo odporny na hydrolizę. W badaniach próbek opartych na rygorystycznych długoterminowych testach hydroli­tycz­nych SAE/USCAR-2 (wersja 6), opracowanych przez amery­kańskie Stowarzyszenie Inżynierów Samochodowych (SAE), uzys­kał dobrą ocenę (klasa 3). O jego właściwościach opóźniających palność świadczy pozytywny wynik w teście palności UL 94 amery­kańskiego instytutu badawczego Underwriters Laboratories Inc., w których materiał otrzymał doskonałą klasyfikację V-0 przy grubości próbki 0,75 mm. Dzięki swoim właściwościom mecha­nicz­nym materiał konstrukcyjny spełnia wymagania stawiane pow­szechnie złączom wysokonapięciowym.

 

Jasne i trwałe kolory

Związek można barwić na jaskrawe kolory, np. pomarańczowy, a więc kolor coraz częściej wykorzystywany w pojazdach elekt­rycznych do wyróżnienia elementów pod napięciem, obudowanych tworzywem sztucznym. – Nasz materiał i zastosowane barwniki zachowują kolor w wysokich temperaturach roboczych, dzięki cze­mu ele­menty nie przestają się wyróżniać – tłumaczy dr Bernhard Helbich. LANXESS dąży do tego, aby prezentowane tworzywo termoplastyczne znalazło się na żółtej karcie instytutu UL w kategorii „Wszystkie kolory”. – W ten sposób oszczędzimy przet­wórcy czasochłonnego procesu certyfikacji UL, który jest konieczny, gdyby chciał barwić tworzywa sztuczne na własną rękę – zauważa dr Helbich i od razu dodaje – Zamiast tego może wykorzystać związek zabarwiony już wcześniej przez nas i w rezultacie obniżyć koszty.

Poza złączami wysokiego napięcia dr Bernhard Helbich widzi jeszcze więcej zastosowań dla nowej gamy produktów Pocan BFN HR w dziedzinie elektromobilności oraz w produkcji zminiatury­zo­wa­nych elementów elektrycznych i elektronicznych.  – Myślimy na przy­kład o miniaturowych złączach, miniaturowych wyłącznikach, kost­kach zaciskowych i innych podobnych zastosowaniach – opo­wia­da o planach na przyszłość.

 

HiAnt – usługa, która opłaca się klientowi

LANXESS wspiera producentów komponentów dla elektromo­bilności za pomocą kompleksowych usług HiAnt. Należą do nich np. optymalizacja materiałów pod kątem potrzeb klienta oraz wspólne opracowywanie koncepcji konstrukcyjnych komponentów. Eksperci ze specjalistycznego koncernu chemicznego wyko­rzys­tu­ją najnowsze metody inżynierii wspomaganej komputerowo (CAE) do obliczania właściwości mechanicznych i termicznych kompo­nentów. Testy gotowych części przeprowadza się w firmowym oś­rod­ku badawczym. Specjaliści z koncernu LANXESS zawsze są goto­wi służyć radą i wsparciem – także na początkowym etapie produkcji seryjnej.

źródło: inf. prasowa
fot. LANXESS
Tagi: LANXESS
Nie ma jeszcze komentarzy...
CAPTCHA Image


Zaloguj się do profilu / utwórz profil
ZAMKNIJ X
Strona używa plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. OK, AKCEPTUJĘ