Marek Karpiński: Musimy być przygotowani, a nie zaskoczeni
O problemach utrzymania infrastruktury krytycznej, budowie terminalu naftowego, a także wyzwaniach w zakresie UR opowiada Marek Karpiński, dyrektor Biura Utrzymania Ruchu w PERN „Przyjaźń” S.A.
- Chemia ma stare instalacje, co wcale nie znaczy, że mniej sprawne. Obecnie dużo mówi się o infrastrukturze krytycznej, co zmusza nas czasami do nieco innego podejścia do problemów ochrony i pewności jej działania – mówi Marek Karpiński, dyrektor Biura Utrzymania Ruchu PERN „Przyjaźń” S.A. Zaznacza, że służby utrzymania ruchu muszą walczyć o wpływ na projektowanie, a próba ingerencji w założenia projektowe czy projekt inwestycyjny bywa niekiedy traktowana jak przyczyna opóźnienia realizacji zadania.
- Od lat frapuje mnie trójkąt: prawo, produkcja i potrzeby – podkreśla przedstawiciel PERN: – Często planowanie dla GK PERN przeglądów czy cyklów postojowych zbiorników o łącznej poj. 5 mln m3 „realizuje” np. UDT. Oprócz ich wymagań nakładają się tu jeszcze oczekiwania legalizacyjne Głównego Urzędu Miar i innych naszych partnerów.
Karpiński zauważa, że takie zakłady jak PERN muszą planować swoje postoje tak, aby zapewnić w sposób niezakłócony dostawy ropy naftowej (PKN, LOTOS, PCK…) i odbiór gotowych wyrobów (PKN), dlatego musimy być „pod pełną parą”, a określenie dokładnego czasu postoju bywa niekiedy niemożliwe. Utrzymania ruchu jest więc u nas traktowane niemalże jak służba mundurowa – zaznacza dyrektor.
Dyrektor Biura Utrzymania Ruchu opowiada również o wskaźnikach efektywnościowych. Warta uwagi jest kwestia czyszczenia rurociągów i jego istotny wpływ na wzrost przepływu oraz spadek zużycia energii elektrycznej, która dla spółki jest znacznym kosztem. – Często jednak bywa – podkreśla Karpiński – że opłacalność czynności remontowych maleje wraz ze spadkiem sprawności instalacji i trzeba podjąć odpowiednie decyzje: remontować , modernizować , czy wymienić na nowe.
Marek Karpiński wspomina również o budowie terminalu naftowego w Gdańsku: – Wbrew temu co wcześniej mówiłem są przykłady właściwej współpracy SUR z inwestycjami gdzie wypracowane w GK PERN standardy np. w obszarze KSA (Komputerowych Systemów Automatyki ) zostały w pełni przyjęte i skutecznie wdrażane. Dzięki temu, że działamy razem, czas realizacji pierwszego etapu pod kątem przyjęcia określonej ilości ropy naftowej jest nienaruszony: – Terminal naftowy będzie wybudowany zgodnie z najwyższymi standardami w zakresie wyposażenia, techniki, predykcji, którą budujemy od samego początku – zaznacza Karpiński.
Dyrektor zapytany o wyzwania w zakresie UR podkreśla, jak ważni są specjaliści: – Nie zapominajmy o ludziach. Dziś mamy problemy z naborem kadry wykwalifikowanej, a w niektórych specyficznych branżach trzeba dopiero ich szkolić. Drugim elementem jest predykcja, bo musimy być przygotowani na dane zdarzenie, a nie czuć się zaskoczonym – konkluduje.
Wypowiedź pochodzi z debaty, podczas konferencji "Remonty i Utrzymanie Ruchu w Przemyśle Chemicznym", która odbyła się 1-3 czerwca br. w Krakowie. Organizatorem konferencji była firma BMP, a Honorowym Gospodarzem - Grupa Azoty S.A.
fot.: BMP