Partner serwisu
30 czerwca 2015

Marek Karpiński: Musimy być przygotowani, a nie zaskoczeni

Kategoria: VIII Konferencja Remonty i Utrzymanie Ruchu w Przemyśle Chemicznym

O problemach utrzymania infrastruktury krytycznej, budowie terminalu naftowego, a także wyzwaniach w zakresie UR opowiada Marek Karpiński, dyrektor Biura Utrzymania Ruchu w PERN „Przyjaźń” S.A.

Marek Karpiński: Musimy być przygotowani, a nie zaskoczeni

- Chemia ma stare instalacje, co wcale nie znaczy, że mniej sprawne. Obecnie dużo mówi się o infrastrukturze krytycznej, co zmusza nas  czasami do nieco innego podejścia do problemów ochrony i pewności jej działania – mówi Marek Karpiński, dyrektor Biura Utrzymania Ruchu PERN „Przyjaźń” S.A. Zaznacza, że służby utrzymania ruchu muszą walczyć o wpływ na projektowanie, a próba ingerencji w założenia projektowe czy projekt inwestycyjny bywa niekiedy traktowana  jak przyczyna opóźnienia realizacji zadania.

- Od lat frapuje mnie trójkąt: prawo, produkcja i potrzeby – podkreśla przedstawiciel PERN: – Często planowanie dla GK PERN  przeglądów czy cyklów postojowych zbiorników o łącznej poj. 5 mln m3 „realizuje”  np. UDT. Oprócz ich wymagań nakładają się tu jeszcze oczekiwania legalizacyjne Głównego Urzędu Miar i innych naszych partnerów.

Karpiński zauważa, że takie zakłady jak PERN muszą  planować  swoje postoje tak, aby zapewnić w sposób niezakłócony dostawy ropy naftowej  (PKN, LOTOS, PCK…) i odbiór gotowych wyrobów (PKN), dlatego musimy być „pod pełną parą”, a określenie dokładnego czasu postoju bywa niekiedy niemożliwe. Utrzymania ruchu jest więc u nas traktowane  niemalże jak służba  mundurowa – zaznacza dyrektor.

Dyrektor Biura Utrzymania Ruchu opowiada również o wskaźnikach efektywnościowych. Warta uwagi jest kwestia czyszczenia rurociągów i jego istotny wpływ na wzrost przepływu oraz spadek zużycia energii elektrycznej, która dla spółki jest znacznym kosztem. – Często jednak bywa – podkreśla Karpiński – że opłacalność czynności remontowych maleje wraz ze spadkiem sprawności instalacji i trzeba podjąć odpowiednie decyzje: remontować ,  modernizować  , czy wymienić na nowe.

Marek Karpiński wspomina również o budowie terminalu naftowego w Gdańsku: – Wbrew temu co wcześniej mówiłem są przykłady właściwej współpracy SUR z inwestycjami gdzie wypracowane w GK PERN standardy np. w obszarze KSA (Komputerowych Systemów Automatyki ) zostały w pełni przyjęte i skutecznie wdrażane. Dzięki temu, że działamy razem, czas realizacji pierwszego etapu pod kątem przyjęcia określonej ilości ropy naftowej jest nienaruszony: – Terminal naftowy będzie wybudowany zgodnie z najwyższymi standardami w zakresie wyposażenia, techniki, predykcji, którą budujemy od samego początku – zaznacza Karpiński.

Dyrektor zapytany o wyzwania w zakresie UR podkreśla, jak ważni są specjaliści:  – Nie zapominajmy o ludziach. Dziś mamy problemy z naborem  kadry wykwalifikowanej, a w niektórych specyficznych branżach trzeba dopiero ich szkolić. Drugim elementem jest predykcja, bo musimy być przygotowani na dane zdarzenie, a nie czuć się zaskoczonym – konkluduje.

 

Wypowiedź pochodzi z debaty, podczas konferencji "Remonty i Utrzymanie Ruchu w Przemyśle Chemicznym", która odbyła się 1-3 czerwca br. w Krakowie. Organizatorem konferencji była firma BMP, a Honorowym Gospodarzem - Grupa Azoty S.A.

fot.: BMP

ZAMKNIJ X
Strona używa plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. OK, AKCEPTUJĘ