Wielobranżowe standardy techniczne w ANWIL
– W ANWIL stosujemy wielobranżowe standardy techniczne, stanowiące załączniki do kontraktów. Standardy te dają nam możliwość scentralizowania i usystematyzowania kwestii technicznych i tym samym w sposób zorganizowany przekazać nasze wymagania kontrahentom - stwierdza Paweł Sierakowski, Dyrektor ds. Utrzymania Ruchu, ANWIL S.A.
ANWIL, należący do Grupy ORLEN, zrealizował już w ponad połowie budowę nowej linii nawozowej. To najważniejsza inwestycja spółki, która umożliwi jej zwiększenie zdolności produkcyjnych o blisko 50 procent. W ramach budowy powstaje nowoczesny kompleks, który będzie składał się z instalacji kwasu azotowego i neutralizacji oraz instalacji granulacji. Projekt zakłada także stworzenie nowoczesnej infrastruktury pomocniczej: zarówno podziemnej, jak i naziemnej, która będzie służyła do obsługi nowych instalacji.
– Jak przy każdej inwestycji, tak i teraz stosujemy wielobranżowe standardy techniczne, stanowiące załączniki do kontraktów. Standardy te dają nam możliwość scentralizowania i usystematyzowania kwestii technicznych i tym samym w sposób zorganizowany przekazać nasze wymagania kontrahentom – stwierdza Paweł Sierakowski, Dyrektor ds. Utrzymania Ruchu w ANWIL S.A., który uzupełnia, że owe standardy pozwalają prowadzić bardzo szczegółowe rozmowy z wykonawcami dotyczące kwestii technicznych i technologicznych oraz pomagają przy rozstrzyganiu ewentualnych sporów. W standardach tych zawarte są również wytyczne odnośnie bezpieczeństwa.
Dyrektor Sierakowski podkreśla, że w obszarze utrzymania ruchu warto inwestować w automatyczne systemy wspomagania produkcji i oceny stanu technicznego maszyn i urządzeń, tym bardziej że ich koszt w stosunku do całej inwestycji wynosi od 8 do 12%.
– Należy je stosować, gdyż korzyści są tu wymierne i pozwalają na wykorzystanie diagnostyki predykcyjnej do planowani remontów i unikania istotnych konsekwencji awarii – argumentuje.
W całej Grupie ORLEN zwiększa się liczba prac zlecanych w systemie Insourcingu. Przykładowo, ORLEN Serwis będący spółką córką w Grupie ORLEN oferuje całą gamę usług interdyscyplinarnych, pokrywając w dużym stopniu potrzeby bieżącego utrzymania ruchu, a także zapewnia elastyczność w zakresie potrzeb remontowych. Polega to na tym, że oprócz własnych sił wykonawczych, ORLEN Serwis nadzoruje pracę firm „obcych”, pracujących jako podwykonawcy na remontach. Ponadto, na przestrzeni wieloletnich doświadczeń oraz w wyniku analizy krytyczności zasobów własnych uznano, że pewien obszar usług o charakterze wykonawczym zostanie całkowicie zintegrowany w ramach kompetencji wewnętrznych spółki, chodzi o działy Systemów Sterowania oraz Diagnostyki Maszyn – podsumowuje Dyrektor Sierakowski.
***
Wypowiedzi pochodzą z debaty „Outsourcing, insourcing w utrzymaniu ruchu – blaski i cienie”, która odbyła się 15 lipca 2021 r. w Zakopanem, w ramach XIV Konferencji Naukowo-Technicznej Remonty i Utrzymanie Ruchu w Przemyśle Chemicznym, organizowanej przez BMP Sp. z o.o.
Komentarze