Od redakcji |
Biopaliwowe kłopoty
Rok 2010 jest już trzecim rokiem z rzędu obowiązywania Narodowego Celu Wskaźnikowego (NCW). W tym okresie spółki paliwowe muszą wprowadzić na rynek więcej biopaliw. Związane jest to ze zwiększonym, w stosunku do poprzedniego roku, poziomem NCW, który na ten rok wynosi 5,75%. Co prawda, Orlen i Lotos wykonały założony na 2009 r. cel, nawet z nadwyżką, jednak odbyło się to w sposób kosztowny zarówno dla spółek jak i konsumentów. Zdaniem Leszka Wieciecha, dyrektora generalnego z Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego, głównym powodem był brak dostosowania polskich przepisów
do regulacji unijnych, a także brak popytu na bioester B100, co zmuszało przedsiębiorców do subsydiowania jego sprzedaży.
Przedsiębiorcy zdają sobie sprawę, że przy obecnym ustawodawstwie trudno będzie zrealizować tegoroczny poziom NCW. Z wyliczeń POPiHN wynika, iż koncerny paliwowe mogą zapłacić nawet 2,3 mld zł kar w przypadku niezrealizowania Narodowego Celu Wskaźnikowego w 2010 roku. Dlatego już od kilkunastu miesięcy domagają się dopuszczenia do obrotu oleju napędowego B7, na co pozwala europejska Dyrektywa 2009/30/WE. Aktualnie trwają prace nad nowelizacją krajowej ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych. Optymiści
twierdzą, że jeszcze przed wakacjami możliwe jest jej przyjęcie przez Ministerstwo Gospodarki. Jednak koncerny nie podzielają tego zdania. Są bardziej powściągliwi w wydawaniu takich opinii.
Może polski rząd powinien wziąć przykład od innych? W wielu państwach Unii Europejskiej ustawodawstwo krajowe zostało zweryfikowane i zmodyfikowane, aby producenci nie musieli obawiać się m.in. wysokich kar. Przede wszystkim obniżony został poziom NCW na kolejne lata. Zastosowano również handel nadwyżkami, NCW można rozliczać w okresach dwuletnich, a także paliwa syntetyczne zaliczono do realizacji NCW. Co więcej w państwach, w których poziom wskaźnika jest równie wysoki jak w Polsce, do obrotu są już dopuszczone
paliwa B7 i E10.
Na podobne rozwiązania oczekujemy w naszym kraju. Wówczas polskie koncerny naftowe nie musiałyby płacić zbyt wysokich kar, a konsumenci paliw nie odczuliby drastycznych podwyżek cen na stacjach benzynowych. |
|
Temat numeru 3/2010 |
Czy pierwsze jaskółki jednak czynią wiosnę? Bartosz Łuczak | 8 |
Innowacyjność – szanse i wyzwania Krzysztof Grzybowski | 10 |
Nafta |
Chińska eksplozja energetyczna Andrzej Szczęśniak | 12 |
Lotos i Conoco – mrówka i słoń Kamil Gemra | 16 |
Paliwowa logistyka POPiHN | 18 |
Gaz |
Gaz łupkowy Joanna Lewandowska | 22 |
Wydarzenia |
Priorytet: bezpieczeństwo Agnieszka Woźniak | 24 |
Modelowanie procesów kolumnowych Paulina Borowska | 26 |
Technologie |
Odsiarczanie gazów w instalacjach Clausa Jacek Molenda | 28 |
Wymienniki ciepła niekonwencjonalnie Aleksander Pabiś | 32 |
Intensyfi kacja wymiany ciepła cz. II Dariusz Butrymowicz, Jarosław Karwacki, Kamil Śmierciew | 39 |
Utrzymanie ruchu |
3D nie tylko w kinie Andrzej Ożadowicz | 44 |
Efektywność i optymalizacja kosztów utrzymania ruchu Arkadiusz Burnos | 48 |
TPM a outsourcing SUR Piotr Panow | 53 |
Powłoka kompozytowa BELZONA® (5811) Roman Masek | 56 |
Czy nie byłoby dobrze użyć najnowszego uszczelnienia w „wiekowej” pompie? Zenon Gawronek | 58 |
Woda i ścieki |
Metody pogłębionego utleniania Krzysztof Barbusiński | 59 |