Partner serwisu
22 października 2014

Nowa dyrektywa Seveso III, nowe obowiązki

Kategoria: Bezpieczeństwo


Planowanie operacyjno-ratownicze
W części dotyczącej planowania operacyjno-ratowniczego dla terenu narażonego na skutki poważnej awarii znajdującego się poza zakładem, główna zmiana polega na opracowaniu takiego planu przez komendanta wojewódzkiego Państwowej Straży Pożarnej w czasie dwóch lat. Ponadto warto zauważyć, że w trakcie prac nad zewnętrznym planem operacyjno-ratowniczym wymagane będzie zapewnienie udziału społeczeństwa zarówno podczas jego tworzenia, jak i wprowadzania w nim istotnych zmian. Aktualnie trwają prace w re- sorcie gospodarki nad rozporządzeniem dotyczącym wymogów dla wewnętrznych i zewnętrznych planów operacyjno-ratowniczych, a projekt stosownego rozporządzenia dostępny jest na stronie Rządowego Centrum Legislacji.
Wymiana i udostępnienie informacji Istotne zmiany dotyczą kwestii udostępniania informacji nt. zagrożeń poważnymi awariami. Udostępnianie tych informacji będzie dotyczyło zarówno zakładów o dużym ryzyku, jak i zakładów o zwiększonym ryzyku wystąpienia poważnej awarii przemysłowej. Zakres informacji będzie obejmował takie elementy, jak: oznaczenie prowadzącego zakład, klasyfikację zakładu, potwierdzenie faktu dokonania zgłoszenia zakładu odpowiednim organom, opis działalności zakładu, charakterystykę składowanych substancji niebezpiecz- nych, informacje o sposobie ostrzegania społeczeństwa i jego postępowania w przypadku wystąpienia poważnej awarii, a także termin ostatniej kontroli.
W przypadku zakładów o dużym ryzyku wystąpienia awarii zakres informacji będzie dodatkowo uwzględniał: potwierdzenie faktu opracowania raportu o bezpieczeństwie, główne scenariusze prawdopodobnych poważnych awarii i środki bezpieczeństwa, które zostaną zastosowane, jeśli poważna awaria wystąpi. Przewiduje się, że publicznie dane będą stale dostępne na stronie internetowej zakładu oraz odpowiednich organów Państwowej Straży Pożarnej. Należy jedno- cześnie zaznaczyć, że co do zasady opracowywane prze zakłady dokumenty w zakresie poważnych awarii (zgłoszenie, program zapobiegania poważnym awariom, raport o bezpieczeństwie, wewnętrzny plan operacyjno-ratowniczy) będą mogły być udostęp- nione przez organy w przypadku otrzymania takiej prośby. Wyjątkiem będzie sytuacja, kiedy prowadzący zakład złoży uzasadniony wniosek o wyłączenie z udostępnienia części danych.

Kontrola przestrzegania wymagań
Inne istotne zmiany odnosić się będą do kontroli w zakresie przestrzegania wymagań dotyczących poważnych awarii wykonywanych przez organy Państwowej Straży Pożarnej oraz Inspekcji Ochrony Środowiska. Dyrektywa Seveso III zakłada przeprowadzenie kontroli raz na rok w zakładach o dużym ryzyku i raz na trzy lata w zakładach o zwiększonym ryzyku. Zakłada się lepszą koordynację działań kontrolnych pomiędzy właściwymi organami, które będą zobowiązane do przygotowania planu kontroli, uwzględniającego m.in. ogólną ocenę zagadnień bezpieczeństwa, wykaz zakładów – w tym mogących spowodować efekt domina – czy procedury prowadzenia kontroli. Poza kontrolami planowymi przewiduje się także kontrole pozaplanowe przeprowadzane w celu zbadania skarg i wniosków o interwencje czy w przypadku wystąpienia poważnej awarii przemysłowej. Podczas gdy w toku kontroli organ stwierdzi istotne naruszenia wymogów z zakresie poważnych awarii, taka kontrola zostanie przeprowadzona powtórnie w ciągu pół roku od ich stwierdzenia.

ZAMKNIJ X
Strona używa plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. OK, AKCEPTUJĘ