BASF poszukuje bohatera przyszłości
BASF ogłasza konkurs dla szkół poświęcony związkom pomiędzy zrównoważonym rozwojem a naukami przyrodniczymi.
W tym roku twórcy istniejącego od czterech lat portalu edukacyjnego Chemiatomy.pl postanowili pokazać młodym ludziom bardziej zabawną stronę chemii i nauk ścisłych, organizując ciekawy konkurs naukowy.
Rozpoczęcie konkursu 15 stycznia
Konkurs naukowy „Bohaterowie przyszłości” ruszył w grudniu 2014 r. w Czechach, Rumunii i Serbii, a w styczniu 2015 r. - w kolejnych 7 krajach europejskich. W Polsce konkurs rozpoczął się 15 stycznia. Celem konkursu jest zaznajomienie uczniów gimnazjum oraz szkół średnich z nauką, a także zwrócenie ich uwagi na rolę, jaką nauka odgrywa w codziennym życiu oraz w zapewnieniu zrównoważonego rozwoju w przyszłości.
BASF poszukuje młodych wynalazców
Poprzez konkurs naukowy „Bohaterowie Przyszłości” BASF poszukuje przyszłych młodych wynalazców, którzy potrafią w kreatywny sposób wykorzystywać innowacje naukowe do wdrożenia rozwiązań przyjaznych środowisku. Zadaniem zespołów złożonych z uczniów gimnazjum oraz szkół średnich, jest przeprowadzenie badań naukowych i opracowanie innowacyjnych, zrównoważonych rozwiązań problemów istniejących w lokalnej społeczności. Problemy mogą polegać na marnotrawieniu energii elektrycznej w szkole lub nadmiernej produkcji odpadów - chodzi o to, aby rozwiązać problem za pomocą metod naukowych. Przygotowując i wprowadzając w życie rozwiązań problemów, uczniowie powinni zrozumieć, że nauka, a w szczególności chemia, jest ważnym narzędziem służącym zrównoważonemu rozwojowi.
- W ciągu 150-lat istnienia BASF dokonaliśmy szeregu odkryć technologicznych służących promowaniu zrównoważonego rozwoju, od innowacyjnych materiałów umożliwiających bardziej efektywne wykorzystanie zielonej energii do nowoczesnych i bardziej przyjaznych środowisku części samochodowych. - Mówi Filip Dvorak, szef działu Communications & Government Relations, BASF Central Europe. - Celem konkursu naukowego „Bohaterowie przyszłości” jest zapoznanie młodego pokolenia z koncepcją zrównoważoności oraz rolą, jaką w tej dziedzinie odgrywa nauka. Chcemy też nauczyć młodych ludzi stosowania wiedzy w praktyce. Wierzymy, że osoby, które dzisiaj są młodymi wynalazcami, w przyszłości staną się naukowcami.
„Uczyń świat lepszym dzięki nauce”
Zadaniem zespołów szkolnych biorących udział w konkursie naukowym „Bohaterowie przyszłości” jest zidentyfikowanie, przy pomocy nauczyciela prowadzącego, problemu istniejącego w lokalnym środowisku. Następnie zespoły powinny razem z nauczycielem prowadzącym przeanalizować problem oraz znaleźć rozwiązanie i wprowadzić je w życie. Do wykonania zadania potrzebna będzie wiedza teoretyczna i naukowe zainteresowania młodzieży. Przyda się też kreatywność i bogata wyobraźnia. Najlepsze pomysły mogą posłużyć jako dobry przykład, bądź zainspirować innych do wprowadzenia zmian i zastosowania zrównoważonych rozwiązań.
Artykuły naukowe
BASF przygotował materiały edukacyjne, które pomogą uczniom i nauczycielom przygotować się do konkursu. Są to dostępne do pobrania artykuły naukowe omawiające związki pomiędzy zrównoważonym rozwojem a nauką w odniesieniu do globalnych problemów najbardziej dotykających nasz świat, jak zużycie energii czy niedobory wody pitnej. Teksty informują uczniów o najnowszych wynikach badań i innowacjach oraz dostarczają wielu ciekawych danych, które mogą zainteresować młodych ludzi. Artykuły naukowe wspomagają w pracy także nauczycieli, przedstawiając najnowsze odkrycia naukowe, o których być może jeszcze nie słyszeli.
Zasady konkursu
Aby wziąć udział w konkursie, należy przesłać prezentację lub nagranie wideo pokazujące zrównoważone rozwiązanie opracowane przez zespół za pośrednictwem strony http://www.chemiatomy.pl do końca kwietnia 2015 r. Prace zgłoszone do konkursu będą oceniane przez profesjonalne jury, a najlepsze zespoły otrzymają cenne nagrody.
Źródło, fot.: BASF