Michał Karolak: Istnieje idealny model zarządzania UR
-Idealny model zarządzania UR powinien dostarczyć narzędzia pozwalające wybrać najbardziej odpowiednią strategię działania UR dla konkretnej sytuacji - mówi Michał Karolak, dyrektor Urzędu Dozoru Technicznego
Czy istnieje idealny model zarządzania UR?
Obecnie istnieje wiele modeli utrzymania ruchu, przy czym najczęściej implementowane modele oparte są na działaniach predykcyjnych lub korekcyjnych. W modelu predykcyjnym strategia działań UR oparta jest w znacznej mierze o analizę trendów oraz podjęcie działań korygujących przed wystąpieniem uszkodzenia. W modelu korekcyjnym strategia działań UR polega na bieżącej wymianie elementów, które uległy uszkodzeniu. Na pierwszy rzut oka model predykcyjny wydaje się być bardziej racjonalny pod względem bezpieczeństwa oraz dostępności instalacji, natomiast model korekcyjny wydaje się być bardziej racjonalny pod względem ekonomicznym.
Idealny model zarządzania UR powinien dostarczyć narzędzia pozwalające wybrać najbardziej odpowiednią strategię działania UR dla konkretnej sytuacji. Wiadomo, że niekoniecznie trzeba stosować strategię predykcyjną do wymiany żarówki, ale nie można też stosować strategii korekcyjnej, jeśli uszkodzenie małego elementu może stwarzać ryzyko wystąpienia poważnej awarii, która może skutkować utratą życia ludzkiego.
Dlatego idealne zarządzanie UR powinno być oparte na analizach, które dadzą odpowiedź, jaka strategia utrzymania ruchu będzie optymalna dla danych urządzeń pracujących w instalacji. Przyjęte strategie wynikające z analiz powinny zagwarantować odpowiednią niezawodność, dostępność oraz bezpieczeństwo całej instalacji, ale jednocześnie gwarantować redukcję kosztów związanych z eksploatacją.
Aktualnie najbardziej innowacyjnym narzędziem pozwalającym na optymalne zarządzanie UR jest metodologia oparta na analizie RAMS (Reliability, Availibility, Maintainablity, Safety). Wracając więc do pytania, czy istnieje idealny model zarządzania UR? Mogę odpowiedzieć, że istnieje i jest to model szyty na miarę na podstawie analizy RAMS.
Michał Karolak, dyrektor Departamentu Innowacji i Rozwoju w Urzędzie Dozoru Technicznego weźmie udział w debacie:" Z reakcji na predykcję - kierunki rozwoju nowoczesnego modelu utrzymania ruchu".
Debata odbędzie się 2 czerwca br. podczas konferencji Remonty i Utrzymanie Ruchu w Przemyśle Chemicznym.
Moderatorem dyskusji będzie Tomasz Przybysławski, dyrektor Biura Techniki PKN ORLEN S.A.