Partner serwisu
08 kwietnia 2016

Projekt EFRA LOTOSU ruszył pełną parą [ZOBACZ FILM]

Kategoria: Chemia

Polscy specjaliści na wagę złota
Mimo że głównym wykonawcą Projektu EFRA jest renomowana włoska firma KT, będąca jednym z międzynarodowych liderów wśród wykonawców tego typu zadań, to podwykonawcami jest kilka polskich przedsiębiorstw. Założeniem tej inwestycji było włączenie w proces budowy sprawdzonych polskich partnerów i polskich pracowników. W najbardziej zaawansowanym okresie prac inwestycyjnych na terenie rafinerii zatrudnionych będzie do 2 tys. osób w większości z polskich firm. Już dziś prace wykonywane są przez takie firmy jak Przembud Gdańsk, P.R.I. Centrum czy LOTOS Serwis (spółka wchodząca w skład grupy kapitałowej LOTOS). Wkrótce rozpocznie pracę Mostostal Zabrze oraz Elektromontaż Gdańsk. Podczas przygotowań do prac budowlanych, w 2015 roku, przy badaniu gruntu pracowały dwie specjalistyczne firmy z Trójmiasta.

Polscy specjaliści będą pracować przy pracach związanych z branżą elektryczną, infrastrukturą drogową oraz połączeniami między obiektami. 50 polskich specjalistów z firmy Tebodin Polska sprawować będzie nadzory inwestorskie. Prace projektowe z zakresu instalacji pomocniczych oraz powiązania nowej inwestycji z rafinerią wykonuje polski oddział firmy Fluor (ok. 80 osób). Ze względu na tak dużą liczbę pracowników z zewnątrz w proces budowy zaangażowane będą także regionalne firmy transportowe, usługowe, cateringowe i hotelarskie.

Co się dzieje na placu budowy
Aktualny stan zaawansowania prac budowlanych i dokumentacyjnych w wielu obszarach jest lepszy niż zakładano. Prace przygotowawcze i budowlane rozpoczęto pod koniec ubiegłego roku. W zakładanych terminach uzyskano także pozwolenia na budowę. Na terenie rafinerii rozpoczęło się tzw. palowanie, czyli odpowiednie umacnianie gruntu pionowymi palami dzięki czemu utrzyma on bezpiecznie przyszłe, ważące setki ton instalacje kompleksu koksowania. Przewidywana liczba żelbetonowych pali, jakie trzeba będzie wykonać na terenie budowy instalacji DCU i HGU, to ok. 2,5 tys. sztuk o średnicy od 0,4 do 0,8 m i długości do 25 metrów.

W innych częściach placu budowy Projektu EFRA zakończono prace związane z wykonaniem fundamentów nowej estakady rurowo-kablowej, która połączy nowe instalacje zarówno między sobą, jak i z rafinerią i nowym budynkiem elektroenergetycznym.

Trwają też prace projektowe stalowej konstrukcji estakad oraz budowa samego budynku elektroenergetycznego. Będzie on służył do zasilania i dystrybucji energii elektrycznej oraz do sterowania systemami i urządzeniami instalacji Projektu EFRA. Przygotowywany jest teren pod budowę dwóch zbiorników na półprodukty z instalacji DCU.
Rozpoczęte teraz prace budowlane, w zależności od specyfiki danej inwestycji czy zadania, będą prowadzone od kilku tygodni do kilku miesięcy. Cała inwestycja ma być oddana do rozruchu w 2018 roku.

– Dla nas strategiczne jest planowe prowadzenie prac. To skomplikowana inwestycja i wymagające przedsięwzięcie logistyczne, bowiem jest realizowane obok normalnie pracującej rafinerii. Dlatego rygorystycznie przestrzegamy wszelkich terminów, zwłaszcza związanych z uzyskaniem odpowiednich zgód i pozwoleń, aby wyeliminować opóźnienia. O stałym postępie prac decydują też nasi sprawdzeni i renomowani wykonawcy, wśród nich znaczną część stanowią polskie firmy – podkreśla Grzegorz Błędowski, dyrektor Projektu EFRA w Grupie LOTOS S.A.

Projekt EFRA

Głównym celem Projektu EFRA jest lepsze zagospodarowanie ciężkiej pozostałości, czyli tej frakcji ropy naftowej, z której obecnie powstaje ciężki olej opałowy. Nowe instalacje Projektu EFRA w pełni uzupełniają obecny ciąg technologiczny przerobu ropy naftowej działający w rafinerii w Gdańsku i docelowo umożliwią zastąpienie produkcji niskomarżowych produktów większą ilością paliw silnikowych.

Po zrealizowaniu Projektu EFRA rafineria LOTOSU zwiększy swoją elastyczność w zakresie optymalizowania produkcji, co pozwoli zachować konkurencyjność, również w przypadku negatywnych zmian cen na rynku surowców i produktów naftowych.

Najważniejsze obiekty, które złożą się na nowy ciąg technologiczny to instalacje: Opóźnionego Koksowania (DCU), Produkcji Wodoru (HGU), Hydroodsiarczania Benzyny z Koksowania (CNHT), mycia LPG (LPGTU), logistyki i magazynowania koksu (CS-LF) oraz Destylacji Hydrowaxu (HVDU).

Dzięki realizacji Projektu EFRA (wartego 2,3 mld zł) zakład LOTOSU w Gdańsku stanie się najnowocześniejszą rafinerią w UE. Z produkcji wyeliminowany zostanie niskomarżowy i nie ekologiczny ciężki olej opałowy. W jego miejsce LOTOS będzie w stanie wyprodukować rocznie nawet 900 tys. ton dodatkowych paliw, głównie oleju napędowego i paliwa lotniczego.


        

ZAMKNIJ X
Strona używa plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. OK, AKCEPTUJĘ