Partner serwisu
26 maja 2017

PERN ma plan inwestycji w transport i magazynowanie ropy

Kategoria: Z życia branży

Wasilewski zaznaczył jednocześnie, iż oprócz projektu rewersyjnego tłoczenia surowca rurociągiem Odcinka Wschodniego PERN podtrzymuje plan zwiększenia przepustowości rewersyjnego rurociągu Odcinka Pomorskiego, łączącego bazy magazynowe spółki pod Płockiem i w Gdańsku, o blisko 10 proc. Obecnie przepustowość tej magistrali w kierunku Gdańska wynosi ok. 27 mln ton, a w kierunku odwrotnym ok. 30 mln ton rocznie.

To inwestycja, która zakłada zmianę parametrów stacji pomp i zwiększenie przez to ilości transportowanej ropy naftowej. Termin realizacji, zgodnie ze strategią, to perspektywa 2020 r. Musimy tę inwestycję zaprojektować w taki sposób, żeby nie zakłócić dostaw do klientów – oświadczył prezes PERN.

Nawiązując do nowych uwarunkowań i wymagań rynkowych, Wasilewski wymienił związane z tym oczekiwania klientów PERN, obejmujące magazynowanie ropy naftowej, w tym także separację różnych gatunków surowca lub ich mieszanie – blendowanie, zgodnie z aktualnymi potrzebami, np. produkcyjnymi w przypadku rafinerii.

Ropa naftowa z różnych stron świata ma oczywiście odmienny skład chemiczny. Nasi klienci oczekują, że gdy przypłynie tankowiec, rozładujemy surowiec do zbiorników i będziemy go magazynowali, a gdy rafineria przestawi swą produkcję, uruchomimy jego przesył. To wymusza na nas konieczność zapewnienia separacji ropy naftowej, czyli budowę zbiorników pod konkretne oczekiwania klientów związane z zamówionymi przez nich dostawami. Ale drugim wymogiem jest blendowanie. Klienci pytają nas, czy jesteśmy w stanie zmieszać różne gatunki ropy, magazynować określoną mieszankę, a następnie przekazać ją odbiorcy, utrzymując stałe parametry – wyjaśnił prezes PERN.

Odpowiedzią PERN na oczekiwania klientów, jak zaznaczył Wasilewski, jest działający od kwietnia 2016 r. Terminal Naftowy w Gdańsku o pojemności 375 tys. metrów sześc. ropy naftowej, który spółka zamierza rozbudować najpóźniej do 2022 r. o nowe zbiorniki, podwajając w ten sposób tamtejsze możliwości magazynowe.

Zgodnie z naszym core businessem w gdańskim Terminalu Naftowym zbudujemy dodatkowe zbiorniki i tym samym dwukrotnie zwiększymy tam pojemności magazynowe ropy naftowej. Rozpoczęliśmy już projektowanie. Chcielibyśmy, by cała inwestycja zakończyła się w 2020 r., ale niewykluczone, że z uwagi na proces inwestycyjny będzie to 2021 r., maksymalnie 2022 r. – powiedział Wasilewski. Przypomniał, iż budowa pierwszego etapu gdańskiego Terminalu Naftowego trwała trzy lata.

Obiekt ten, funkcjonujący jako naftowy hub morski, już teraz - według prezesa PERN - daje spółce nowe możliwości rozwojowe. Planowana rozbudowa jeszcze je zwiększy.

Terminal Naftowy w Gdańsku to dla nas wykorzystanie szansy. Zbiorniki są tam wypełnione po dach. Mamy podpisane umowy, które rezerwują pojemności na najbliższe dwa lata. To pokazuje, jaką rolę ten obiekt zaczyna odgrywać w zakresie magazynowania i jaką może pełnić w przyszłości, szczególnie, że dziś naszymi klientami stały się także międzynarodowe koncerny – ocenił Wasilewski.

Przypomniał, iż PERN w ramach zwiększania pojemności magazynowych planuje także rozbudowę swej bazy magazynowej w Gdańsku, gdzie do 2020 r. mają powstać dwa zbiorniki na ropę naftową po 100 tys. metrów sześc. każdy.

PERN zmienia się i przystosowuje do warunków rynkowych – podsumował Wasilewski.

 

Źródło: PAP

Fot.: 123rf.com

ZAMKNIJ X
Strona używa plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. OK, AKCEPTUJĘ