LOTOS rozpoczyna postępowanie przetargowe dotyczące elektromobilności
Spółka LOTOS Paliwa rozpoczęła postępowanie przetargowe dotyczące opracowania koncepcji i realizacji komunikacji projektu rozwoju elektromobilności w sieci LOTOS. Planowany start komunikacji to 30 marca 2018 r. Cały projekt LEM (LOTOS Electro Mobility) ma potrwać do 2020 r.
![LOTOS rozpoczyna postępowanie przetargowe dotyczące elektromobilności LOTOS rozpoczyna postępowanie przetargowe dotyczące elektromobilności](Resources/ar/53251/53290/1517213522550194.jpg)
Przetarg odnosi się do planów pilotażowej budowy sieci 12 stacji szybkiego ładowania pojazdów elektrycznych wraz z systemem obsługi klienta na istniejącej sieci stacyjnej spółki LOTOS Paliwa, wzdłuż korytarzy TEN-T w Polsce (Trójmiasto-Warszawa – odcinki autostrady A1 i A2). Pokonanie ok. 450 km trasy znad morza do stolicy (jak również w przeciwnym kierunku) pojazdem elektrycznym będzie możliwe dzięki zachowaniu odległości najwyżej 160 km pomiędzy kolejnymi punktami ładowania, zlokalizowanymi w Trójmieście (4 punkty), w Miejscach Obsługi Podróżnych przy autostradach A1 i A2 (6 punktów) oraz w Warszawie (2 punkty).
Elektryfikacja trasy Trójmiasto-Warszawa będzie stanowić pierwszy etapu rozbudowy sieci pojazdów elektrycznych, którą planuje LOTOS. Wiosną 2017 r. koncern wytypował 50 stacji w Polsce, które zostaną wyposażone w punkty ładowania energii elektrycznej. Koszt całej inwestycji wycenia się na ok. 1 mln euro. Ponad 400 tys. euro, a więc ok. 40-50% budżetu projektu, pochodzić będzie ze środków unijnych (CEF – Connecting Europe Facility).
Obecnie LOTOS poszukuje partnera, który dostarczy urządzenia i technologię. Stacje ładowania mają obsługiwać standardy CCS Combo, CHAdeMO oraz Type 2 z dodatkową przejściówką dla samochodów Tesli. Minimalna moc dla jednego punktu ładowania wyniesie ok. 50 kW.
Wraz z instalacją punktów ładowania LOTOS zamierza wprowadzić system zarządzania siecią, który obejmie m.in.:
1. system obsługi klienta 24/7, w tym możliwość zaplanowania trasy przejazdu i możliwość zaplanowania ładowania pojazdu poprzez aplikację na telefon komórkowy,
2. dostarczanie aktualnej informacji o lokalizacji punktów ładowania, ich dostępności, czasie ładowania, kosztach,
3. „roaming” – możliwość korzystania z sieci innych właścicieli/operatorów punktów ładowania w kraju i innych krajach Unii Europejskiej.
Od 2015 r. ładowarki do EV funkcjonują na wybranych stacjach paliw sieci LOTOS w Trójmieście.
Komentarze