Powstają pierwsze rumuńskie samochody elektryczne
Grupa przedsiębiorców z miasta Baia Mare pracuje nad pierwszymi rumuńskimi samochodami elektrycznymi. Plany obejmują produkcję dwóch modeli – 2-miejscowego GTG OXYGEN 2 oraz 4-miejscowego GTG Ozone.
Ceny mają się rozpoczynać od 13 740 euro (ok. 59 tys. zł) za mniejszy pojazd i od 15 600 euro za EV wyposażony w 4 siedzenia (ok. 66 tys. zł).
Dyrektor GTG automobile electrice, Gheorghe Muresan, ujawnił, że do budowy pojazdów elektrycznych zainspirował go prezes Tesli Elon Musk. Plany firmy zakładają produkcję początkową na poziomie 10 samochodów dziennie i 200 miesięcznie. Roczna skala produkcji ma wynosić od 3 tys. do 4 tys. sztuk.
Rumuńskie EV będą powstawać w zakładzie o powierzchni 2,6 tys. metrów kwadratowych. Fabryka zostanie uruchomiona w lutym 2019 r.
Gheorghe Muresan poinformował, że GTG planuje również posiadać tor testowy dla swoich samochodów. Dodał, że cały projekt znajduje się już na etapie realizacji, a jego wartość to 1,6 mln euro (prawie 7 mln zł), z czego 1 mln euro zostanie pokryte z funduszy Unii Europejskiej.
Jeden z elektrycznych prototypów GTG był użytkowany przez ostatnie dwa lata
Pojazd pokonał łączny dystans 8 tys. km w warunkach miejskich.
Rumuński producent podaje na swojej stronie internetowej, że podstawowy model OXYGEN 2 zostanie wyposażony m.in. w komputer pokładowy, elektrycznie regulowane szyby, 12-calowe, aluminiowe felgi, radio z USB oraz przewód do ładowania z gniazdka domowego. W opcji będzie dostępna klimatyzacja, bagażnik zewnętrzny oraz baterie litowo-jonowe, zamiast standardowych akumulatorów żelowych. Osiągów pojazdu nie ujawniono.
Model 4-miejscowy ma dysponować prędkością maksymalną 60 km/h oraz zasięgiem 150-180 km. Żywotność baterii wyniesie 70-80 tys. km. Koszt wymiany akumulatorów określono na 1,3 tys. euro. Producent udziela na pojazd 2-letniej gwarancji.
Komentarze