Partner serwisu
07 kwietnia 2014

Materiały BASF w nowym BMW i3

Kategoria: Innowacje i nauka

BASF jest dostawcą tworzyw sztucznych dla kilku innowacyjnych komponentów i wspiera koncern BMW w zakresie wiedzy konstrukcyjnej Know-How na potrzeby produkcji samochodu BMW i3 napędzanego silnikiem elektrycznym.

Materiały BASF w nowym BMW i3

Współpraca obejmuje produkcję oparć przednich foteli, kluczowych elementów wzmacniających nadwozie wykonanych z włókien węglowych oraz siedzisk tylnej kanapy.

Oparcie siedziska wykonane z poliamidu
Oparcie siedziska w fotelu kierowcy i pasażera jest pierwszym formowanym wtryskowo i niepowlekanym elementem konstrukcyjnym wykonanym z poliamidu, który posiada widoczną powierzchnię i wykorzystywany jest we wnętrzu samochodu. Ten lekki hybrydowy komponent ważący zaledwie 2 kg jest urzeczywistnieniem całej wiedzy Know-How Międzynarodowego Zespołu Kompetencyjnego BASF w Zakresie Foteli Samochodowych. Oparcie, które łączy wiele funkcji, wykonane jest z wysoko odpornego na promieniowanie UV związku poliamidowego 6 opracowanego przez firmę BASF specjalnie do tego typu zastosowań. Poza zapewnieniem odpowiedniej sztywności, materiał ten gwarantuje również wystarczającą rozciągliwość i wytrzymałość, aby spełnić wymagania mechaniczne producenta BMW, które obejmują zakres temperatur od -30 ° C do +80 ° C.

Elementy konstrukcyjne nadwozia z PBT
Karbonowe nadwozie BMW i3 pomiędzy wewnętrzną a zewnętrzną powłoką zawiera elementy konstrukcyjne wykonane z PBT (politereftalanu butylenu). Największa część (pierwsza tego typu kiedykolwiek wyprodukowana) to tzw. komponent integralny, znajdujący się w tylnej części nadwozia. Poza pełnieniem funkcji nośnej, komponent w przypadku zderzenia oddziela od siebie powłoki nadwozia oraz spełnia rolę konstrukcji tworzącej tylne otwarcie okna.

Siedzisko z matrycy włókien węglowych i PU
Do produkcji samonośnego siedziska tylnej kanapy wykorzystano materiały z włókien węglowych w połączeniu z poliuretanową matrycą. Materiał posiada bardzo szerokie okno przetwarzania, charakteryzuje się również wysoką wytrzymałością na zmęczenie i tolerancją na uszkodzenia. Dzięki jego specjalnym właściwościom, istotny element konstrukcyjny (przy grubości zaledwie 1,4 mm) spełnia rygorystyczne wymagania firmy BMW dotyczące bezpieczeństwa.

Design BMW i3
Dział BASF Coatings współtworzy również niezwykły design nowego BMW i3. Firma BASF zapewnia dostawy lakieru bazowego w czterech kolorach dla nowej linii produkcyjnej modelu BMW i3 w fabryce w Lipsku. Powłoki spełniają wymagania w zakresie pokrycia komponentów dodatkowych oraz wykorzystywanych procesów lakierniczych.

 

Źródło: BASF

 

ZAMKNIJ X
Strona używa plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. OK, AKCEPTUJĘ