Halina Pupacz: Przed nami nowy zielony ład
Zmiany w zakresie wymagań jakościowych paliw lotniczych i żeglugowych, wpływających na rynek detaliczny paliw do silników wysokoprężnych, ewokują wzmożony popyt na średnie destylaty rafineryjne. to z jednej strony prowadzi do wzrostu cen detalicznych, a z drugiej do intensyfikacji w poszukiwaniach rozwiązań alternatywnych źródeł zasilania – mówi Halina Pupacz, prezes Polskiej Izby Paliw Płynnych.
Jaki był rok 2020 dla branży paliwowej?
Dla całej światowej gospodarki, w tym dla branży paliwowej oczywiście też, najtrudniejsze były wyzwania związane z pandemią koronawirusa. sytuacja izolacji społecznej, lockdowny obejmujące funkcjonowanie całych państw, zakazy przemieszczania się – to w prosty sposób przekłada się na spadek zapotrzebowania na paliwa silnikowe. Boleśnie odczuły to zwłaszcza niezależne stacje paliw, prowadzone przez prywatnych przedsiębiorców. Od początku roku ceny ropy naftowej konsekwentnie spadały, by osiągnąć wartości najniższe od lat. W najgorszym momencie kontrakty terminowe osiągnęły wartości ujemne – ze względu na zapadalność dat wykonania. Sytuacja ta zaczęła się jednak zmieniać już od końca kwietnia. Już od czerwca cena baryłki Brent – surowca gatunku referencyjnego dla europejskich rafinerii – utrzymywała się powyżej 40 usd/b, by pod koniec roku przekroczyć wartość 50 usd/b. Jeszcze bardziej dynamiczna sytuacja panowała na rynku paliw gotowych. Tu warto przypomnieć, że największe wyzwaniaw najbliższym czasie dotyczą średnich destylatów rafineryjnych, obejmujących prócz paliwa do silników wysokoprężnych pojazdów samochodowych i kolejowych, również paliwa lotnicze i żeglugowe.
A jakie wydarzenie było najważniejsze? Co było największym sukcesem dla branży paliw?
Na obraz krajowego rynku paliw w Polsce niewątpliwie największy wpływ miała i nadal mieć będzie transformacja źródeł zasilania pojazdów flotowych. Już dziś wielu producentów pojazdów zapowiada rychłe zaprzestanie produkcji pojazdów wyposażonych w silniki wysokoprężne (tzw. diesle, zasilane olejem napędowym). Wymogi Europejskiego Nowego Zielonego Ładu, jak też światowe tendencje konsumenckie i legislacyjne, powodują coraz większe zwrócenie się profesjonalnego transportu ku ekologii, co w centrum zainteresowania przedsiębiorstw tej branży stawia produkty szeroko pojętej elektromobilności (w transporcie profesjonalnym na terenie aglomeracji w dużo większym stopniu niż ma to miejsce w przypadku transportu prywatnego) oraz związane z paliwami gazowymi. W tym ostatnim przypadku warto podkreślić rolę kart flotowych – anegdotycznie: jeszcze zanim pojawiły się na polskim rynku prywatne stacje LNG, już paliwo to było oferowane przez wystawców kart. W kontekście sukcesów należy też oczywiście wspomnieć o postępującej dywersyfikacji kierunków dostaw węglowodorów i źródeł ich pochodzenia. Z punktu widzenia detalistów, jakimi są niezależne stacje paliw, istotnym ułatwieniem, acz wymagającym od nas sporych nakładów sił i środków, są rozwiązania z obszaru elektronizacji kontaktów z urzędami, kontrolującymi naszą działalność – w tym zwłaszcza z obszaru fiskalnego.
Co nas czeka w 2021?
Oczywiście przede wszystkim należy pamiętać, że wraz z końcem 2020 r. pandemia nie zakończyła się i przed polską, a także światową gospodarką niewątpliwie kolejny trudny rok. Dlatego tak ważne jest dziś przyjazne otoczenie funkcjonowania biznesu i dlatego tak dużo dziś w przestrzeni publicznej apeli branży o uproszczanie procedur administracyjnych, przepisów, pomoc finansową. Bez konstruktywnego dialogu biznesu z administracją rządową, bez zrozumienia obecnej sytuacji gospodarczej i solidarności społecznej będzie bardzo trudno przetrwać wielu firmom.Jeżeli zaś chodzi o sprawy czysto paliwowe, ceny paliw, nowe technologie – mówiłam już o wyzwaniach dotyczących paliw lotniczych i żeglugowych, wpływających na rynek detaliczny paliw do silników wysokoprężnych. Zmiany w zakresie wymagań jakościowych tych paliw ewokują wzmożony popyt na średnie destylaty rafineryjne, co z jednej strony prowadzi do wzrostu cen detalicznych, a z drugiej intensyfikacji w poszukiwaniach rozwiązań alternatywnych źródeł zasilania: dla pojazdów drogowych – paliw metanowych (w tym pochodzących z biogazowni) i zasilania elektrycznego oraz biopaliw w lotnictwie czy paliw metanowych w żegludze. wyzwaniembędzie również infrastruktura paliw opartych na wodorze.od lat najnowsze rozwiązania konieczne do codziennej pracy stacji paliw, w tym dotyczące nowych paliw, prezentujemy na organizowanych przez naszą izbę w warszawie międzynarodowych targach STACJA PALIW – zapraszam!
Wypowiedź pochodzi z czasopisma "Chemia Przemysłowa" nr 1/2021.
Komentarze