Czy wodór będzie napędzał samochody w Polsce?
Wydaje się, że są takie obszary rynku, w których wodór nie będzie odgrywał istotnej roli. To jest segment choćby samochodów osobowych czy samochodów dostawczych. Warto jednak przyglądać się z zainteresowaniem segmentowi transportu ciężkiego – gdzie jest bardzo wiele wyzwań i Polska musi z całą pewnością zająć należne jej miejsce na samym szczycie rankingu.
Polscy przewoźnicy przeważają w Unii Europejskiej, do tego rejestrujemy wiele nowych samochodów powyżej 3 ton. Zajmujemy w Europie wśród rejestracji nowych samochodów trzecie miejsce – tylko Niemcy i Francja nas wyprzedzają. Zatem musimy być otwarci na to, jak będzie się zmieniać sektor transportu ciężkiego – a on może się zmieniać także w oparciu o rozwiązania wodorowe. PSPA skupia w tej chwili ponad 220 podmiotów, które realizują swoją wizję rozwoju w obszarze transportu – zarówno w kontekście elektromobilności bateryjnej, jak też wodorowej.
– Mamy powołany specjalny Komitet do spraw Technologii Wodorowych, który zajmuje się tym, jak może zmieniać się sektor wodoru i wpływać na branżę transportową. My jako organizacja jesteśmy otwarci na zmiany technologiczne i absolutnie widzimy potencjał wodoru. Na razie oczywiście udział samochodów na ogniwa wodorowe jest skrajnie niski. To jest zaledwie ponad 100 rejestracji w całej Polsce – powiedział serwisowi eNewsroom Maciej Mazur, dyrektor zarządzający Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA). – Ale musimy z całą pewnością być otwarci na to, jak technologia może wspierać cele dekarbonizacji. Pamiętajmy, że z wodorem mamy bardzo wiele wyzwań. My chcemy, żeby ten wodór miał jeden określony kolor – bo oceniamy wodór w kolorach. Wodór musi być zielony – czyli pochodzić ze źródeł odnawialnych, bo wtedy cel dekarbonizacji będzie faktycznie wspierany. Widzimy potencjał zielonego wodoru w kontekście zwłaszcza transportu ciężkiego, dalekobieżnego, przy ciężarówkach o dopuszczalnej masie całkowitej 40 ton. Widzimy też możliwość współpracy pomiędzy rozwiązaniami bateryjnymi a rozwiązaniami ogniw wodorowych – podkreśla Mazur.
Więcej na stronie: TUTAJ
Komentarze