Marek Jagieła z BASF: Innowacje to nie wymysł, a strategia na przetrwanie
– Problemem europejskiej chemii są dziś wysokie koszty produkcji, brak wzrostu rynku i legislacja – wymienia Marek Jagieła, Dyrektor Działu Sprzedaży Chemii Przemysłowej i Rozwoju Rynku w BASF Polska.
Jak branża chemiczna odpowie na te wyzwania? – Konsekwentnie realizujemy naszą strategię, czyli tworzenie chemii dla zrównoważonej przyszłości i skupiamy się na innowacjach. Tu na razie Europa ma przewagę, a co do kwestii legislacji – z jednej strony są to duże obciążenia, przykładem – pakiet klimatyczny, z drugiej mogą być one dla nas szansą: wymuszenie redukcji czy rozpoczęcie badań nad wychwytem i utylizacją CO2. Chcemy rozwijać polski rynek i naszą wiedzę na nim – podkreśla Marek Jagieła.
Czy program INNOCHEM, zainicjowany przez Polską Izbę Przemysłu Chemicznego jest w stanie poruszyć polską chemię i wskazać nowe kierunki rozwoju? – Potrzebujemy go pośrednio - dla naszych innowacyjnych klientów. Bez nich nasze sukcesy nie miałyby miejsca. Pytanie tylko, czy inwestycje naszych klientów będą odważne czy ostrożne – zaznacza dyrektor.
– Generalnie wstępnie ogłoszone wyniki BASF nie są dobre – sprzedaż i EBIT spadły. Przyczyną jest dołująca ropa i podstawowe chemikalia – w górę ciągną nas wdrażane innowacje, które są dowodem na to, że innowacyjność to nie jest wymysł, ale strategia na długookresowe przetrwanie – podsumowuje Marek Jagieła.
Wypowiedzi pochodzą z debaty „Wyzwania polskiej chemii 2020”, zorganizowanej w ramach XXII Sympozjum Naukowo-Technicznego „Chemia 2016”.
fot.: BMP