Śnieżka publikuje wyniki za 2024 rok
Grupa Śnieżka wypracowała w 2024 roku 798,4 mln zł przychodów ze sprzedaży wobec 857,8 mln zł rok wcześniej. W analizowanym okresie wynik EBITDA wyniósł 142,8 mln zł wobec 159,4 mln zł w poprzednim roku, a zysk netto osiągnął poziom 72,1 mln zł wobec 83,5 mln zł uzyskanych rok wcześniej.

- Rok 2024 przyniósł trudne warunki rynkowe, które miały znaczący wpływ na całą branżę. Wysokie stopy procentowe oraz niewielki wzrost realnych wynagrodzeń osłabiły sytuację finansową konsumentów, zmuszając ich do większej ostrożności w podejmowaniu decyzji zakupowych. W konsekwencji, spadek popytu doprowadził do zmniejszenia wolumenów sprzedaży na całym rynku. Pomimo trudnych warunków zewnętrznych, poprawiliśmy rentowność brutto ze sprzedaży. Osiągnięcie tego wyniku było możliwe dzięki kilku kluczowym elementom: optymalizacji procesów produkcyjnych i logistycznych, skutecznemu zarządzaniu kosztami, efektywnej strategii cenowej oraz wzrostowi udziału produktów premium w naszym portfolio. Dodatkowym wsparciem było umocnienie złotego względem euro – komentuje Piotr Mikrut, Prezes Zarządu Śnieżka SA.
W 2024 roku spadek zyskowności Grupy był efektem obniżenia poziomu sprzedaży, a także wzrostu kosztów sprzedaży i ogólnego zarządu o 8,5% w porównaniu z rokiem ubiegłym. Rentowność EBITDA w analizowanym okresie wyniosła 17,9%, co stanowi spadek o 0,7 punktu procentowego w porównaniu z rokiem poprzednim, jednak nadal pozostaje to bardzo dobry wynik na tle całej branży.
Wartość sprzedaży krajowej w 2024 roku osiągnęła 576,8 mln zł, co oznacza spadek o 2,4% w porównaniu
z 2023 rokiem, stanowiąc 72,2% skonsolidowanych przychodów. Na rynku węgierskim przychody zmniejszyły się o 19,8% rok do roku, osiągając wartość 102,8 mln zł. Sprzedaż na rynku ukraińskim wyniosła 80,6 mln zł, co oznacza spadek o 8,9% rok do roku.
Nakłady inwestycyjne Grupy (CAPEX) w 2024 roku wyniosły 30,5 mln zł i jest to wynik o 24,9% niższy od założeń. Firma podtrzymuje wcześniejszą deklarację, że alokacja CAPEX będzie równa poziomowi amortyzacji. Głównym priorytetem pozostaje zapewnienie stabilności bieżącej działalności.
– Po zakończeniu dużego cyklu inwestycyjnego, który znacząco wzmocnił nasze zasoby produkcyjne i logistyczne, obecny CAPEX koncentruje się na utrzymaniu dotychczasowych zdolności operacyjnych. Zakładamy,
że średnioroczne wydatki CAPEX nie będą przekraczały poziomu amortyzacji. Nasza konkurencyjność opiera się na silnych markach, odpowiednio dobranym portfolio produktów oraz nowoczesnych procesach produkcji
i logistyki, które umożliwiają nam elastyczne reagowanie na potrzeby rynku. Te solidne fundamenty stanowią dobrą podstawę do wzrostu wyników finansowych w nadchodzących latach, zwłaszcza gdy warunki rynkowe, mające kluczowy wpływ na wyniki sprzedaży Grupy, ulegną poprawie – podsumowuje Piotr Mikrut, Prezes Zarządu Śnieżka SA.
Komentarze