W 2014 r. konsumpcja gazu płynnego osiągnęła 2,2 mln t
Podczas V edycji Międynarodowej Konferencji "Wyjątkowa Energia 2015", Polska Organizacja Gazu Płynnego zaprezentował raport ”Rynek gazu płynnego LPG w Polsce w roku 2014”. Wg raportu w 2014 r. konsumpcja gazu płynnego wzrosła o 2,3% w stosunku do 2013 r., osiągając 2,2 mln t.
PKN Orlen i Grupa Lotos w 2014 r. skierowali na krajowy rynek 390 tys. ton LPG. Większość autogazu sprzedawanego na naszym rynku (ponad 82%) pochodzi z importu. Głównym dostawcą jest Rosja. W ciągu 11 miesięcy 2014 r. sprowadziliśmy stamtąd 945 tys. t gazu płynnego, co oznacz nieznaczny spadek wobec 2013 r. (1025 tys. t). Drugim dostawcą jest Kazachstan (472 tys. t), a trzecim Białoruś (223 tys. t). Dane te obejmują, tak jak w przypadku Rosji, jedynie 11 miesięcy 2014 r.
Wzrost konsumpcji LPG w 2014 r. wynikał ze wzrostu sprzedaży autogazu (+4,4% w stosunku do 2013 r.). Pozostałe sektory rynku LPG zanotowały zmniejszoną sprzedaż (zbiorniki -3,7%, butle -3,3%).
Utrzymuje siętrend spadkowy w liczebności stacji sprzedających wyłacznie LPG (tzw. modułowych). W 2014 r. było ich 5460, rok wcześniej, w 2013 r. - 5520, a w 2012 r. - 5600.
W 2014 r. po polskich drogach jeździło 2 mln 846 tys. samochodów na LPG. W 2013 r. było ich 2 mln 757 tys., a w 2012 r. - 2 mln 615 tys.
Średniomiesięczne ceny autogazu w 2014 r. były wyższe niż w 2013 r. o 1,9%, podczas gdy w porównaniu do 2012 r. ceny zmalały o 8,8%.
Źródło: www.paliwa.pl
Fot. www.orlen.pl