Partner serwisu
26 maja 2017

PERN ma plan inwestycji w transport i magazynowanie ropy

Kategoria: Z życia branży

Filarami strategii PERN do 2020 r. są m.in. transport i magazynowanie ropy naftowej. Spółka rozbudowuje pojemności magazynowe, w tym w Terminalu Naftowym w Gdańsku, i przygotowuje projekt rewersyjnego tłoczenia surowca rurociągiem Odcinka Wschodniego.

PERN ma plan inwestycji w transport i magazynowanie ropy

PERN to jednoosobowa spółka Skarbu Państwa, strategiczna dla bezpieczeństwa energetycznego Polski, która na terenie kraju zarządzą m.in. siecią rurociągów i baz magazynowych ropy naftowej.

PERN opiera się na trzech filarach: klientach, zaangażowanym zespole oraz infrastrukturze przesyłowo-magazynowej. Strategia, z którą wyszliśmy do właściciela i która uzyskała akceptację wszystkich organów korporacyjnych, pokazuje jasno: nasz core business to przesył i magazynowanie ropy naftowej – powiedział PAP prezes PERN Igor Wasilewski.

Jak przyznał, w przypadku Odcinka Wschodniego, rurociągu biegnącego z bazy magazynowej PERN w Adamowie przy granicy z Białorusią do bazy magazynowej w Miszewku Strzałkowskim pod Płockiem, magistralą tą płynie rosyjska ropa naftowa dostarczana do rafinerii w Polsce i w Niemczech. Spółka podjęła decyzję o przygotowaniu analizy i projektu technicznego tłoczenia rewersyjnego surowca, czyli transportu ropy w odwrotnym kierunku, z bazy pod Płockiem do bazy w Adamowie.

Rewers na Odcinku Wschodnim chcemy przygotować etapami, część do 2020 r., a część do 2022 r. Założenie jest takie, by przepustowość rewersu wynosiła 15 mln ton w pierwszym etapie, a w drugim około 22 mln ton w ciągu roku. To są nasze przybliżone szacunki – powiedział prezes PERN.

Odnosząc się do przesłanek, które zdecydowały o podjęciu projektu rewersyjnego wykorzystania Odcinka Wschodniego, Wasilewski wskazał na konieczność dostosowania usług logistycznych PERN w transporcie i magazynowaniu ropy naftowej do nowych potrzeb rafinerii - w ramach dywersyfikacji coraz częściej korzystają one bowiem z nowych kierunków dostaw surowca, drogą morską.

Nasi klienci, czyli polskie i niemieckie rafinerie, szukają ropy z różnych kierunków. Pojawiły się dostawy tankowcami do Lotosu i Orlenu z Arabii Saudyjskiej, Iranu czy USA. Te dostawy będą się zwiększały. Zbiorniki na surowiec mamy w trzech miejscach: w Gdańsku, Płocku i Adamowie. W związku z dywersyfikacją dostaw przez klientów PERN, w Adamowie okresowo mogą się pojawiać wolne pojemności magazynowe. W takiej sytuacji rewers umożliwi pełniejsze wykorzystanie tej bazy do magazynowania ropy dostarczanej nie tylko z kierunku wschodniego – wyjaśnił Wasilewski.

Prezes PERN zwrócił przy tym uwagę, iż w zmieniającej się sytuacji międzynarodowej w zakresie nowych kierunków dostaw ropy naftowej, także Białoruś poszukuje możliwości dywersyfikacji źródeł zaopatrzenia w ten surowiec:

Ostatnio rafineria Mozyr przyjęła ropę naftową z Azerbejdżanu, a także z Iranu. Pozwala na to odcinek rurociągu Odessa–Brody na Ukrainie. Dziś chcemy przeanalizować możliwość dostawy ropy drogą morską przez naszą sieć do Adamowa.

ZAMKNIJ X
Strona używa plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. OK, AKCEPTUJĘ