Baltic Pipe: tłocznia Gustorzyn z pozwoleniem na budowę
Wojewoda kujawsko-pomorski 5 lutego br. wydał pozwolenie na budowę tłoczni gazu w Gustorzynie. Nowy obiekt będzie jedyną tłocznią wybudowaną od podstaw przez GAZ-SYSTEM w polskiej części Baltic Pipe.
Tłocznia Gustorzyn jest istotnym elementem trwającej rozbudowy i modernizacji krajowego systemu przesyłowego. Poprzez swoje centralne położenie sterować będzie rozpływem gazu w środkowej Polsce. Nowa tłocznia jest budowana nie tylko dla potrzeb transportu gazu w ramach projektu Baltic Pipe, ale również w kontekście przyszłego interkonektora Polska-Litwa.
- Polski system przesyłowy zostanie wzmocniony o nowoczesny obiekt - Tłocznię Gazu w Gustorzynie, która stanie się kluczowym elementem zapewniającym przesył gazu w stronę aglomeracji warszawskiej, Litwy oraz w kierunku południowo-wschodnim kraju – powiedział Tomasz Stępień, Prezes Zarządu GAZ-SYSTEM.
Projekt budowlany zatwierdzony przez wojewodę zakłada realizację inwestycji w dwóch etapach:
- etap I obejmuje rozbudowę i budowę instalacji na terenie węzła przesyłowego i budowę tłoczni gazu Gustorzyn wraz z infrastrukturą towarzyszącą;
- etap II inwestycji obejmuje rozbudowę tłoczni o kolejny zespół agregatów sprężarkowych wraz z infrastrukturą towarzyszącą.
***
Projekt o znaczeniu wspólnotowym
Komisja Europejska przyznała projektom gazowego połączenia międzysystemowego Polska–Litwa (GIPL) oraz Baltic Pipe status „Projektu o znaczeniu wspólnotowym” (Project of Common Interest, PCI).
Wsparcie finansowe ze strony UE
Tłocznia Gustorzyn, realizowana w ramach projektu GIPL, uzyskała dofinansowanie z unijnego instrumentu „Łącząc Europę” (Connecting Europe Facility, CEF), zarówno na prace projektowe, jak i prace budowlane. „Łącząc Europę" (CEF), to kluczowy unijny instrument wspierania wzrostu gospodarczego, zatrudnienia i konkurencyjności, który ma na celu m.in. zwiększanie bezpieczeństwa energetycznego Europy. Ponadto, zgodnie z decyzją ACER z 11 sierpnia 2014 r. w sprawie transgranicznej alokacji kosztów projektu (CBCA), oprócz wsparcia finansowego UE, budowa GIPL na terytorium Polski, w tym część kosztów infrastruktury niezbędnej do zapewnienia pełnej funkcjonalności połączenia, zostanie dofinansowana przez Operatorów Systemów Przesyłowego (OSP) z państw bałtyckich z Litwy, Łotwy i Estonii.
Komentarze