Od innowacyjności nie ma odwrotu! 4 działania, o których musisz wiedzieć!
Ulga na działalność badawczo-rozwojową to w polskiej rzeczywistości dość nowa forma wsparcia, która zyskuje na popularności. Co więcej, ustawodawca postanowił wprowadzić kolejne korzystne dla podatników zmiany w zasadach rozliczania ulgi, które zaczęły obowiązywać już od 1 stycznia 2018. Zmiany rozszerzają zakres stosowania ulgi i doprecyzowują funkcjonujące w obrocie prawnym przepisy.

Jak wskazują obserwacje Instytutu Innowacyjności Polska polscy przedsiębiorcy często nie mają świadomości, że realizują działania na rzecz rozwoju innowacji.
A właściwie ustrukturyzowane podejście daje szanse na zarządzanie tym procesem i pozwala budować przyszły sukces oparty na innowacjach.
Innowacyjność w dzisiejszej rzeczywistości biznesowej nie jest modą ani korporacyjnym frazesem. Innowacyjność jest dziś koniecznością biznesową i pozwoli przedsiębiorstwom przetrwać i wygrywać na konkurencyjnym rynku. Proces zarządzania innowacyjnością jest złożony i składa się z wielu elementów. Obszarami, którymi należy zarządzać w skoordynowany sposób, aby można mówić o tym, że organizacja jest nastawiona na innowacyjność są:
- strategia firmy i strategia innowacji,
- zarządzanie innowacją,
- kultura organizacyjna,
- zarządzanie koncepcją,
- źródła innowacji,
- badania,
- działania rozwojowe,
- komercjalizacja,
- zarządzanie portfolio,
- zarządzanie finansowaniem innowacji,
- zarzadzanie własnością intelektualną.
Każdy świadomy menedżer musi zdawać sobie sprawę, w jakim stopniu jego organizacja jest w stanie połączyć wszystkie powyższe obszary w spójnie zarządzany proces.
Biznes, który w porę nie dostrzeże konieczności wprowadzenia innowacji nie ma szans na przetrwanie w coraz bardziej konkurencyjnym otoczeniu biznesowym. I nie dotyczy to tylko takich gigantów jak Apple czy Samsung, prześcigających się w innowacyjnych rozwiązaniach, co chwila wprowadzanych na rynek.
Innowacja nieraz kojarzy się z nowym (często technicznie złożonym) nowy produktem lub technologią. Wielu zapomina, że można być innowacyjnym generując:
- Innowacje produktowe – dotyczące wyrobów – produktów – są to wszelkiego rodzaju zmiany polegające na udoskonaleniu wyrobu już wytwarzanego przez przedsiębiorstwo – jednak innowacją nie można nazwać zwykłego ulepszenia.
- Innowacje procesowe (technologiczne) – to zmiany w stosowanych przez organizację metodach wytwarzania, a także w sposobach docierania z produktem do odbiorców.
- Innowacje organizacyjne – jest wprowadzaniem nowej metody organizacji w biznesowych praktykach firmy, organizacji miejsca pracy lub też w relacjach zewnętrznych.
- Innowacje marketingowe – jest wprowadzaniem nowej metody marketingu włączając w to znaczące zmiany w projektowaniu produktu i opakowania, promocją produktu i strategią cenową tak długo, dopóki jest to pierwsze zastosowanie dla przedsiębiorstwa.
Niezależnie jednak, w którym obszarze chcemy generować innowacje, zawsze musimy panować nad procesem zarządzania innowacyjnością, a organizacja musi prezentować kulturę i postawę innowacyjności.
Za chwilę dostępne będą 4. rozwiązania systemowe wspierające działania proinnowacyjne, z których firma może a nawet powinna skorzystać:
1. Dotacje na innowacje zostaną
Zapowiadane znaczące zmniejszenie dostępności dotacji dla przedsiębiorstw po 2020 roku nie dotknie budżetów dotyczących grantów na badania i rozwój. Wprawdzie na dzień dzisiejszy nie ma jeszcze wiążących decyzji, jednak decyzje kierunkowe wskazują, że intensywność pomocy w tym zakresie nie ulegnie zmianie. Firmy stawiające na innowacyjność nadal będą mogły czerpać z tego źródła na wzmacnianie swojej przewagi konkurencyjnej.
Komentarze